Sidor

fredag 25 oktober 2013

En Champagne och annan fin fångst på nätvinsprovningen..

Den gångna veckan bjöd på en hel del vinösa trevligheter. I facket spontant, efterlängtat och ytterst överraskande kommer utan tvekan nätvinsprovningen som jag ramlade in på i onsdags. Hade tänkta att ta det lite lugnt efter två intensiva dagar av nya intryck och men där satt jag med näsan full av flera. Hur ni proffs gör för att sålla, ta in och förmedla ett helt smörgåsbord av läckerheter är för mig ytterst främmande. Men det är klart, övning ger färdighet. Själv, med mitt nyfunna champagnefokus, ställdes siktet mot den enda champagne som fanns representerad.

Ostron, musslor, vad skillnad är vetekatten men gott om dem är det, bra sammansatt, lite bröd och gul lätt frukt letade sig också fram i den medelfylliga doften. I munnen är det syrligt fräscht, direkt och lätt. Riktigt gomrensande, möjligen aningen aggressiv mousse men överlag bra sammanhållet och saftigt läskande, lite som syrlig lemonad med en tvist. Väger man in priset på ytterst humana 225 kr så får det bli en klar rekommendation av Charles Montaine Brut N.V (Ewine, 225 kr).



Av övriga 50-talet viner, fördelat på näthandlarna Ewine, Idala, Italienska magasinet, Roberson Wine och Winefinder, kan sägas att grundkvaliteten var jämn och bra, det finns en del som är smått slätstruket men det mesta bjöd upp till prislapp eller över. Av det som lämnade störst intryck så här i efterhand kan nämnas Reverdito Barolo La Morra 2009 (Winefinder, 198 kr), riktigt trevlig saftig Barolo i en mer generös varmfruktig stil. Fanti Brunello di Montalcino 2008 (Idala, 329 kr), härligt sammansatt, elegant i sirligare skrud som nog vinner en hel del på att ligga till sig lite. Och den skönt parfymerade Vivera Etna Rosso 2009 (Italienska Magasinet, 230 kr), sötrödfruktig, flörtig i en personlig välstrukturerad och ursprungstypisk stil.
Sedan om jag hade haft obegränsad budget skulle trissen i Montrachet från RobertsonWine fått flera platser i källaren, aj ok om jag ska välja en så passar Tomas Morey Chassagne-Montrachet "Les Baudines" 2010 (Roberson Wine, 425 kr) mig bäst, otroligt spelbar redan nu med fetare tropisk frukt, syrliga karameller och djup med lager på lager. Att den dessutom säkerligen bjuder upp flera år framöver skadar inte heller.

Tills nästa gång. Nu tar vi helg tycker jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar