Sidor

lördag 12 oktober 2013

Berlucchi Palazzo Lana Brut Satèn 2004. Städdag..

Palazzo Lana Brut Satèn
2004
Mer italienska bubbel, svårt att låta bli när mina två andra smakprov från Berlucchi föll mig så i smaken. Palazzo Lana Brut Satèn 2004 (nr 76332, 379 kr) är en av Berlucchis toppar, 100 procent chardonnay, allt från den egna gården och mestadels frirunnen must. Som en italiensk vän skulle uttrycka det, the best of the best!

Till en början blir jag lite besviken, nog för att doften är otroligt finstämd och elegant men aningen återhållen. Det som letar sig fram är dock rasande läskande. Tur att den beter sig så mycket bättre i munnen. Smekande, otroligt len moussen, homogen, lite honungsrunt, inte ett stickspår åt något tråkigt håll utan sammanhållen harmoni. Som doften skvallrade om känns uttrycket väldigt ungt, trots nästan 10 år från skörd. Fast det är klart, inte direkt så att jag lider i dagsläget, se dock till att låta temperaturen stiga från kylskåps kallt för att verkligen njuta av den flörtiga fräscha frukten och de djupare komplexare tonerna av rök, sten och skaldjur. Behöver jag säga att det är det godaste italienska bubbel jag sippat på, för att inte tala om det dyraste. Den där riktiga wow-känslan som infann sig när jag provade 61:an uteblir dock, trots att det är "the best"!

Zalto sweet
Blev aningen besviken när jag provade mina nya bubbelglas, Zaltos sötvin. Jag trodde verkligen att kupan skulle vara perfekt för lite mer moget bubbel, trots att det "egentligen" ska snurras sött i dessa. Troligtvis var denna för ung, för drycken kom inte riktigt till sin rätt i näsan, däremot bredde drycken ut sig förträffligt i munnen tack vare den generösare öppningen.

Tills nästa gång. Alla dagar smakar inte lika gott...

Pst. Både Magnus och Per-Olof har smakat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar