Sidor

onsdag 31 oktober 2012

Graham Beck Brut N.V. Tack o lov för lite lov..

Blivit en del grimmor på sistone
Spontant röck jag en flaska Graham Beck Brut Pinot Noir Chardonnay N.V (nr 7639, 99 kr) i tron att det var Blanc de Blancs:en från samma producent. Något misslynt funderade jag om det skulle vara tillräckligt för byte men vadå, 99 pickadoller kan det vara värt. Kan ju i värsta/bästa fall ta en BdB för hutlösa 40 kr till.

Går lätt två glas
Nog för att det var spontant men jag hade faktiskt hört lite surr om Sydafrikanska Graham Beck tidigare, när jag så fick se Magnus lista, en av få bolagsspottare jag följer och vars omdöme ligger i linje med mitt, fick jag det bekräftat. Bra, men BdB:en är bättre.

Hur den var? Tja om vi säger så här, hade doften avgjort hela intrycket skulle jag haft en ny favorit bland budgetbubblen. Den är smårund, rejält inbjudande med gula äpplen, persika och aningen rökighet och choklad. Rent av riktigt härlig.

Tappar dock i den snarast explosiva munkänslan som trots en del vift, bort med en del bubbel, inte övertygar lika som doften. Missförstå mig rätt, den syrliga, men ändå småkrämiga gestaltningen med aningen rundare gul frukt, lite rökigare drag, avslutande småbitterhet och långa mogna eftersmak är ändå riktigt trevlig. Petiga Per skulle möjligen klaga på ett något tunnt mittparti och kanske lite obalans men inte ens han kan låta bli att medge hur mycket bubbel det här är för 99 kr. (85-86p)
Bästa sydafrikanen på länge, hm enda på länge
Det här väckte verkligen mersmak, för att inte tala om hur nyfiken jag blir på BdB:en. Nu gäller det bara att ta sig från spontant till riktat köp.

Tills nästa gång. Familjeövernattning, leklandsbesök och rödtjutsdito står på veckoslutsschemat, härligt!...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar