Sidor

onsdag 30 maj 2012

Louis M Martini Cabernet Sauvignon 2007. Träd..

Äpple 
Päron
Paradis
Avhandlat gräs, nu är det dags för träd. Har sedan inflytt kapat ner två och misshandlat resten, förutom körsbärsträdet som jag varken vågar eller vill närma mig. Eller rättare sagt, beskurit efter bästa förmåga. Fast ett och annat skratt har det framkallat, -Ska du vara på det stackars trädet nu igen? Är ett exempel på kommentar sprungen från frun som inte förstår samspelet mellan mig, grensåg och träd. I vilket fall blommar allt, och det positiva med en smått schizofren vår är att allt har blommat bra länge.

Är den tiden på året, när slagdängan "Grillvin" dammas av. Något runt, extraherat med riklig frukt och drag av rökigighet och ett släng av ekmonstret, jaså inte det. Ne, om jag inte gillar det till något annat vill jag inte ha det till en go köttbit heller. Lite rikedom? Absolut, gärna fruktigt men man behöver inte leta i syltträsket för att para det med redigt kött. Varför inte en jänkar cab? Har varit sugen att prova, Louis M Martini Cabernet Sauvignon 2007 (nr 6723, 199 kr), ända sedan det släptes våren 2011.

Mustigt och varmfruktigt, plommon, svartavinbär med en smått tilltagen ekkryddning, marsipan. Känns trots sin rikedom ändå balanserat och hyfsat svalt. Riktigt intagande doft i vilket fall.

Fylligt med rund generös frukt, plommon, svartavinbär, björnbär. Finns en piggare träton blandat med mer rostade mörkare toner. Överlag bra piggt, det finns något småsvalt över all musighet. Avslutet snörpas upp med torra bra kännbara tanniner. Ett litet alkoholstick letar sig genom all frukt och fat.

Eftersmaken ringlar kvar bra länge med lite mörkare röstade toner, mer typisk frukt och röda äppelskal (88-89p)

Känns piggt för att vara en jänkar cab, lite kantigt i dagsläget med både lite alkoholstick och aningen vassa tanniner men detta tror jag lite lagring råder bot på. Överlag är jag riktigt nöjd, fungerar mer än väl till kvällens grillade bit och bli inte förvånad om det dycker upp en flaska till om ett år eller två.

Ett annat paradis
Tills nästa gång. Grill 2012, here we come...

Pst. Är det någon annan som märkt att det finns två etiketter på den här rackaren? Verkar dessutom finnas två olika ursprung, Chiles Valley och St. Helena. Tyvärr blev min flaska med halva innehåll kvar hos päronen, så jag kan inte göra vidare efterforskningar på etiketten för tillfället men det kanske är någon annan som vet mer?

Psst. Många äro de som provat innan, Franko, Uffe, Johan P och Micke var hyfsat possitiva, Punkarn ännu lite mindre och FV inte alls. Det intressanta i kråksången är att jag kan hitta gemensamma drag hos alla som provat, konstigt det här med vin. Har säkert missat någon sniffare, sorry i så fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar