Sidor

tisdag 1 maj 2012

Gaudium Cabernet Sauvignon 2011. Sol på himlen, sol i sinnet..

Men nu kommer det väl inge mer snö
Fy bubblan va härligt det är att sitta ute i t-shirt i goda vänners lag och grilla en korv eller två. Idag var första dan, förhoppningsvis inte sista, detta kändes riktigt njutbart. Lekbesök och allmänt slappande känns som bästa sätt att ta tillvara på arbetarnas dag, för jo nog fanns det ett existensberättigande men frågan är om 1:a Maj inte har spelat ut sin roll?

I minnet finns lätta pustar av helgen även om två småsjuka barn med tillhörande vakennatt gör sitt bästa för att ta ner mig på jorden igen. Fast det är klart, fick ytterliggare en puff upp på molnen då jag läste omdömet i senaste BKWine briefen. Härligt på gränsen till stort att bli omnämnd i ett av landets största nyhetsbrev om vin, även mitt första nyhetsbrev som jag anmälde mig till i intressets begynnelse. Tack ännu en gång för de fina orden, får ta mig en funderare kring bakgrunden.

Göm i källaren något år till
Påtal om helgen, träffade mycket trevliga Peder samt flickvän för en snabb överlämning av åsikter och en liten gottpåse. Purunga Gaudium Cabernet Sauvignon 2011 (varuprov, finns för 129 kr hos handlavin.se) fanns med och fick stryka på foten först.

Det här var ungt så det hette duga, lite skumbanan, hallonlakritsskallar, jordgubb en tydlig blinkning åt beaujolais och någon tyngre krydda. Muskot, frågar jag kära frun som också sniffar, nje. Ok men något åt det träigare hållet. Med tid och luft ändrar doften skepnad och blir mer homogen och de yngsta dragen försvinner, men fortfarande lite ungbångstyrigt.

Smaken är åt det slankare hållet, nästan lite småsyrligt. Bra tryck i den unga rena småjästiga frukten ackompanjerat av en mustigare mörk krydda. Avslutet stramas upp med uppiggande tanniner. Trots sitt unga uttryck känns det hyfsat balanserat, gott och väldigt drickvänlig.

Eftersmaken är bra lång, plommonfruktig med mer mörka träinslag. (svårbedömt, men landar säkert någonstans mellan 86-88p)

Överlag känns det inte riktigt klart, väl ungt för att smickra in sig hos gemene man men personligt och uttrycksfullt. Om merlot från Gaudium var atypisk, fast på ett bra sätt, snurrar det på ännu mer här. Har druckit en hel del cab men inget som kommer i närheten av detta. Börjar kanske bli tjatigt men jag gillar det här bångstyriga, personliga men ändå homogena som de provade Österrikiska vinerna visat upp

Trädgården kallar
Tills nästa gång. Grillos, du ljuva doft...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar