Sidor

fredag 28 juni 2013

Condimento Bianco. Nu tar vi semester på riktigt..

Condimento Bianco
Vissa saker kan man leva utan, vissa vill man inte leva utan, min senaste vinägerbekantskap tillhör den senare kategorin. Kärlek vid första smutten som senare har växt till ett ömsesidigt beroende, den finns där och jag tar för mig. Fungerar till det mesta, ok kanske allt om du frågar mig men sedan har jag något av en vinägerfetisch. Vet inte vad, men det där sötsura triggar något djupt och primalt i mig, kanske är det mina asiatiska rötter som gör sig påmind.

Hursom, Condimento Bianco (Foliga tar hem och kostar 159 kr) är en "vit" vinäger, görs på gröna Trebbianodruvor och vitvinsvinäger. Tydligen ska en ny metod göra den ännu vitare vilket rimmar lite illa med hur rund och smakrik den är. Oavsett färg, testa och låt dig hänföras av milda, sötfruktiga toner, en smekning av fat och väl avvägd syrlighet som tillsammans bildar en balanserad, fyllig men ändå lätt och förföriskt god alltiallovinäger.

Tills nästa gång. Ikväll blir det rosé, Champagne förstås...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar