Sidor

onsdag 28 augusti 2013

Domaine Cauhapé Sève D'Automne 2011. Börjar närma sig nu..

Domaine Cauhapé Sève D'Automne 2011
Zalto Burgundy
Varför ska det vara så svårt? Att ta ett litet kliv snett utanför uppsatta ramar och smakpreferenser. Ge sig ut på upptäcktsfärd utan att riktigt veta vad som kommer att leta sig upp i näsa och gom. Ta Domaine Cauhapé Sève D'Automne 2011 (nr 70545, 179 kr) till exempel, ser ut som ljust kiss men smakar nektar. Hur ska jag annars återge den fylliga intressemättade doften med persimon, nötter, lite våt ylle och örter. Eller den medelfylliga, fräscha, uppiggande och läskande munkänslan med smaker av mer gul tropisk frukt, lite nötter toppat med just en aning smör. Eller det uppstramande, uppsnörpande slutet som mynnar ut i en lång eftersmak med munskrynklande citrus, örter och lite mer pälsdjur. (88-89p)

Jag gör det enkelt för mig, några natchos, lite ost och stora svala klunkar av det tropiska men ändå strama fruktträd som bjuds. Kommer säkert inte ha något liknande i glaset inom en överskådlig framtid, vilket är synd, tänk att jag aldrig lär mig.

Tills nästa gång. Snart går jag in i den italienska dimman...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar