Sidor

tisdag 6 augusti 2013

Berlucchi Cellarius Brut 2007. Då var ja tebax på banan, nästan..

Bubbel från Franciacorta, Berlucchi

Jag har sagt det förut, allt som bubblar behöver inte vara champagne för att vara gott. Finns inte mycket som är lika befriande som en lättsam prosecco eller crémant en varm sommardag, ett glas källarsval lambrusco till lite plock eller varför inte flera munnar söt moscato till bärdesserten. Fast det är klart, när det kommer till kvalité är det inte mycket som slår riktig champagne på fingrarna, möjligen en riktigt bra sekt, något brittiskt eller varför inte något från Franciacorta, i Italien?

Cellarius 2007
Berlucchi Cellarius Brut 2007 (nr77866, 239 kr) från producenten Guido Berlucchi, en av de som startade inriktningen mot kvalitet i Franciacorta, doftar minst sagt intagande med en frisk fläkt av citrus och skaldjur. När jag sniffar ett tag slås jag av vilken harmoni, balans och fyllighet som intar varje skrymsle i näsan.

Munkänslan följer samma spår, frisk, syrlig men med en betryggande botten. Inte särskilt utvecklad men härliga hanterbara bubblor, ett spår av skaldjur, mer citrusbetonad frukt som stöds av ett litet rundare inslag. Avslutet är citrussyrligt, nästan lite grape, med en lång munsmackande eftersmak. Lite mandarin tittar fram i svansen. (87-88p)

Direkt njutbart i dagsläget men kan säkert utveckla någon till komplexare ton. Riktigt gott och ta mig tusan om det inte slår de Champagner jag provat i samma prisklass på fingrarna.

Tills nästa gång. 10års uppehåll verkar ha gjort susen för motivationen, golf kan de va nåt?...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar