Sidor

måndag 24 januari 2011

Keller Riesling Von der Fels 2008. Måndag hela veckan..

Dagens kommentar: Ta kort på den. 
Är ni beredd på dagens underdrift, tiden går alldeles för fort.
För att nämna några exempel:
I år är året då jag passerar det magiska 30 strecken, mentalt och fysiskt känner jag mig bra mycket äldre men det hör inte till saken.
Har snart arbetat 10 år i undervisningsbranchen, även om det ibland känns som 100.
Igår klarade sig största flickan helt utan blöja och sa dessutom till när hon behövde gå.
Ok, utveckling kanske vissa skulle hävda men samtidigt undrar tonåringen i mig vart tiden tog vägen.

Lika bra att göra som strutsen, gå vidare. I min innestående försändelse fanns en laddning från Weingut Keller, en av de producenter som seglat upp på min egna lilla favvo lista. Allt från basriesling till vingårdsbetecknat har visat sig passa mina smaklökar. Nu var det dags för Riesling TrockenVon der Fels 08, en torr "lillebror" med ungdruvor från Kirchspiel, Morstein, Abtserde och  Hubacker

En bedårande balans mellan fräsh frukt och en underliggande rökig skiffer. Doften är stor med tropiskt frukt som trots sin rikedom inte ramlar över och blir jolmigt tung, även om den känns aningen söt. Andra fiol, eller delad första, spelar en nyanserad rökighet och flinta. Uha på gränsen mellan moget och juvenilt, mums.


Oj vad hände, först kommer en fyllig våg, sedan frukt, sedan beska och syra och kvar stannar frukt en pikant syrlighet. Det där gick alldeles för fort, vi tar det igen.
Fylligt med skön balans, trots vissa stackato associationer, mellan frukt och andra nyanseringar som sten, rök och honung. I andra vågen sköljer en skön beska över och lämnar en syrlig men ack så drickfärdig avtryck in i eftersmaken som känns både fruktbetonat och framför allt förföriskt syrligt. Vete tusan om det inte smög sig in en viss sötma i den inledande fylligheten eller så är det bara tungan som spelar mig ett spratt, i vilket fall så är helheten förföriskt bra. (90-91 p)

Mums vilket vin, personligt, drickfärdigt, fruktigt och mineralbetonat. Vad mer kan man önska? Inte mycket enligt mig, den här balansgången mellan fräsch frukt och en smygande mognad är i mitt tycke himmelsk. I jämförelse mot en obloggad 09 känns detta mycket mer färdigt, även om 09:an säkert blir bättre med tiden så är det dessa jag tänker dricka nu.

Ännu en gång är en prisdiskussion närmast löjlig, inköpt på rea för 110 kr och fyndaren i mig jublar. Samtidigt gråter bildaren i mig, för 240 på SB (årgång 09) avskräcker det de flesta även om vinet egentligen är värt varje krona.  

Tills nästa gång. Det är de små sakerna som gör helheten, eller livet är en sjundedel måndagar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar