Sidor

lördag 1 januari 2011

Diplomático Reserva Exclusiva 12 Años. Ett mellanspel som heter duga..

Mörk rom, inte att förväxlas med dess ljusa namnlike. 
Ett inlägg från minnenas bank, men till skillnad från den flyktiga bekantskap som vin oftast är så består innehållet i denna flaska något längre. Även om det är förrädiskt sött och lättsippat.

Det doftar härligt sött av arrak, mörk choklad, vanilj, ett uns julkrydda och kanel. Möjligen att spriten slår igenom en aning, om endast en aning, Smaken är densamma som doften, mörk lite bitter choklad, något fylligare smaker än doften anger och det hela avslutas med en lång eftersmak där arrak, russin och kanel samsas. Om det är något negativt så känns det lite endimensionellt. Å andra är detta ett mycket trevligt sällskap till chokladdeserten och ett smuttvänligt alternativ i vintermörkret. Om jag däremot vill drömma mig bort i sinnesvärlden blir det nog en Whisky med några år till på nacken. (90p)

Egentligen hade jag tänkt låta denna post passera men när jag såg att flaskan åter ståtar i hyllan så kändes det aktuellt. Då gav jag 399 kr, nu kostar den 435 kr och är fortfarande en stark köprekommendation som alternativ till andra små starka.

Tills nästa gång. Ombyte förnöjer..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar