Sidor

onsdag 24 mars 2010

Robertson Chardonnay 2008. Bröllopsvin?..

Utan att gå in på allt för mycket teknikaliteter och avslöjanden har jag på eget och möjligen brudparets initiativ blivit något av en självutnämnd provsmakare. En tung och ansvarsfull uppgift men likväl smickrande och lustfylld. Tidigare gjordes ett vetenskaplig och emiriskt mindre korrekt test av två röda alternativ, nu är det ett vitt som gäller.

Kriterierna är de samma, ska fungera till många, kunna köpas i Tyskland på storpack och fungera mer än väl till maten. I beställningssortimentet hittade jag en behändigare kandidat än det rätblock som återfinns på de flesta systembolag. Robertson Chardonnay 2008 (nr 87350, 79 kr) är på alla sätt ett korrekt men föga upphetsande vin. Doften är ganska svag tropiskt blommig med en citrustvist, kryddad melon är en assosiation som är lika oortodox som korrekt. Smaken inleder med en söt ton som övergår i en tunn men läskande känsla, i slutet kommer en besk krydda som dock inte tar över på något sätt. Eftersmaken är lika med noll.  

Så då återstår frågan: Hur passar detta som giftasvin? Jo faktiskt riktigt bra skulle jag tro. Frukten i doften och smaken är inbjudande lättsam, inget som stör och inget som faller bort. Den lilla sötma som upplevs i inledningen fungerar mer än väl med skaldjursinslaget och den beska kryddan tror jag sminkas över med de brödkrämiga inslagen för att inte tala om det salta gula krosset. Tror till och med att gurkan funkar ihop. Hoppas att jag inte varit allt för avslöjande men det är å andra sidan säkerligen ingen av gästerna som läser min blogg..

Tills nästa gång. Det söta kommer förhoppningsvis att avhandlas i helgen... 

Ps.
Höll på att glömma. Är tidig April realisation på SB, jag har fastnat för följande 99 kronorsvin:
nr 2084 Le Bonheur Prima (förr 125 kr)
nr 6547 Kenwood Cabernet Sauvignon (förr 165 kr)
nr 2597 Albaruta Montefalco Rosso (förr 159 kr)
Passa på! Vet inte om de förvinner eller om det "bara" är en sänkning, förhoppningsvis kommer en provsmakning snart i en blogg nära dig.
Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar