Sidor

måndag 2 februari 2009

Amarone Classico 2005. Sådant vi minns, del 2

Här kommer den andra...

Onsdagslyx blev fredagsmys...


Amarone Classico 2005 på halvflaska (nr 12363, 89 kr), en Italiensk baguette och en svensk lagrad hårdost. Detta är vad som väntar när min kära fru har lagt vår underbara dotter. Jag har sett fram emot att stifta bekantskap med denna smakkombo nästan hela veckan.
Så till vinet..Det börjar minst sagt lovande, en ung, näsborrsvidgande, kraftfull, lite sluten doft möter mig vid uppkorkandet av detta förhållandevis unga vin. En svag doft av rosor som övergår i dadlar och russin för att sedan fyra timmar senare samlas till en karftfull övertygande lite fatig doft.

Smaken som först var lite återhållen men kraftfull har blommat ut och blivit övertygande kraftfull. Ska bli härligt att se vad brödet och osten gör till. Ja jag var faktiskt tvungen att provsmaka lite trots att min fru fortfarande inte kommit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar