Sidor

söndag 15 februari 2009

Langhe Nebbiolo Pio Cesare 2005. Nebbiolo som fungerar solo..

Om det förra inlägget handlade om helgens starkvinsupplevelse så är detta helgen "vanliga" vinupplevelse. Langhe Nebbiolo Pio Cesare 2005 (7306, 107 kr), ur karaffen strömmar en frisk lovande fläkt av björnbär blandat med plommon och flera röda bär. Doften har stuns och det är med viss bävan jag tar min första sipp. Mer röda bär, körsbär och lite ek detta är ett vin i min smak. Avslutet var delikat med ganska påtagliga tanniner och en eftersmak av russin och daddlar. Kan dock inte låta bli att tänka att det har varit många "bra" viner på sistone. Dock ingen som utmärker sig markant på något sätt. Missförstå mig rätt, jag rekomenderar detta starkt, och ska definitivt köpa det igen. Men det var kanske i det hemtrevligaste laget.
Betyg: Väldigt gott som passar till mycket, kanske lite väl "hemtrevligt" men definitivt köpbart.
Tills nästa gång, dags för något utmanande...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar