Sidor

söndag 5 februari 2012

La Ferme Du Mont Côtes du Rhône Village " Le Ponnant" 2007 . Nu har bron öppnat..

Le Ponnant i centrum
Övernattningsbesök med tillhörande knodd, riktigt härligt och alldeles för länge sedan sist. Men du, snacka om snabb inskolning. Ner på golvet och rakt race in bland leksakerna. Våra två, dubbelt så stora, barn blev desto mer brydd. Synd bara att karlsloken inte blev med, han hade däremot den goda smaken att insistera på att frun skulle ta med sig en flaska bubbel till mig. Inte annat än att jag skäms lite, stackare att släpa den och barn på tåget flera stationer än vad som är lägligt under en resa. Men fantastiskt uppskattat, ska bli spännande att prova och tack ännu en gång.

När lugnet lägrat sig kan jag inte vänta längre, känns som att jag har väntat länge nog på att få ta tempen på La Ferme Du Mont Côtes du Rhône Village " Le Ponnant" 2007. Mitt första besök på farmen gav mersmak så det hette duga. Nu, ca 1,5 år senare bävar jag mig lite för att dra korken, kan det verkligen vara så bra som jag vill att det ska vara.

Så var det dags
En skir men ändå fokuserad doft med nykrossade hallon, jordgubbar, småjästa vinbär, svala örter på en djupare botten av salmiak och läder. Allt toppat med lite småpissaiga drag från ladugården.

Fantastisk drickglädje, slank, elegant men fyllig och med skitigare drag från gården. Frukten är mörkröd, polerad tillsammans med salmiak och topptoner av likör. Lägg till lite läder, eller rättare sagt gör inte det. Skippa allt vad dissekerade heter och luta dig tillbaka och njut. För det här är, i min bok, njutdricka i bästa bemärkelse. (89-90p)

Ska jag försöka hålla mig till väsentligheterna så känns det som att uttrycken har landat och skapat ett fantastisk drickfärdigt vin som trots status säkerligen håller några år till. Såå glad att jag har några flarror kvar, fast misströsta ej, 09:an finns fortfarande kvar nere i Vejle. Och du, har du lyckats missa kan jag säga att Tom har börjat skicka till Sverige igen och nu slipper du allt byråkratiskt krångel. Ett varningens ord bara, alldeles för lätt att hitta frestande saker på den sidan.

Tills nästa gång. När det är bra, är det bra...

2 kommentarer:

  1. Härligt! :-) Det är allt ett gott vin! Ska kolla in Tom, verkar dock livsfarligt... Laddad? ;-) Ha det! /Ulf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Good indeed, ja du om någon borde veta att det är riesligt farligt ;)..

      Laddad till tänderna, fast jag har fortfarande inte bestämt vad som ska få följa med i bagaget, La Tâche eller Lafite, ett svååårt val ;)

      Detsamma

      Radera