Sidor

onsdag 22 februari 2012

Château Rollan de By 2009. Ibland ropar man hej aningen för tidigt..

Den pockade på min uppmärksamhet
Det var mig en segdragen åkomma, näsan vill liksom inte riktigt släppa taget om förkylningen eller om det kanske är tvärt om. I vilket fall dras jag med hosta och smak samt doft som inte riktigt lirar ihop. Jag hoppas på en liten lättning och att jag dessutom inte är allt för tidigt ute med kvällens vin. Öh, dåliga odds kanske någon säger och ja, jag är beredd att hålla med. Men som så många gånger innan tar nyfikenheten över mitt bättre vetande och plopp där rykte korken på Château Rollan de By 2009.

Kvällens vin är ett av mina första primör köp, primövadå? Jo, i bordå, Frankrike, har man egenheten att sälja vin innan det är färdigt och packat på flaska. Egentligen är det en ren spekulation med vin istället för aktier. Eftersom jag varken har lust eller plånbok för en ren ekonomisk avkastning satsar jag istället på smaklik avkastning. Eller vad sägs om humana 14,5 euro flaskan för 2009? Nuvarande årgång, 2010, hos der Wein Weber kostar lika och vill du inte ligga ute med stålar kostar 09:an 18.90 euro. Fast det är klart, det var  roligt när det huxflux kom en låda vin som jag inte kunde minnas att jag beställt som dessutom redan var betald två år tidigare.

En glimt av framtiden
Det är en mörk, mullrande doft men ändå lite återhållen. Det som ligger och lurar är en mörk röd frukt, kvalitets choklad och trä.

Munkänslan är härligt balanserad med både en pigg syra, en smårund frukt och rikligt med uppstramande tanniner samt en liten antydan till bitterhet. Uttrycket är, i likhet med doften, lite återhållen, känns helt enkelt som att det är någon som trampat lite på bromsen. Men det som släpps fram är mumma, mörk plommonvinbärsfrukt, lite blyertsdrag och mörkt trä flätas samman.

Eftersmaken är bra lång, fruktig med balanserade träinslag. (90-91p, dag 5!, med potential till mer)

Överlag aningen återhållet, rent av något slutet men med en oklanderlig balans, mörkt uttryck och en härlig följsam drickbarhet redan nu. Det jag gillar allra mest med vinet i dagsläget är det runda anslag som på intet sätt är sött utan bara fruktrikt och inställsamt samtidigt som hela uttrycket har en tyngd som lovar gott inför framtiden. För det är ingen tvekan om att vinet är i yngsta laget, oavsett helt fungerande näsa eller ej, och att resterande flaskor får vila något år till.

Tills nästa gång. Nu är det nog bara jag som tycker synd om mig själv...

Pst. Klart bäst, dag 5!, fortfarande gott om ek men i schack. Smaken är en uppvisning i balans och flörtig rund fyllighet. Fasiken va gott den sista skvätten var. Tur att jag har flera flaskor kvar, för detta följer jag gärna under en längre tid.

2 kommentarer:

  1. Rollan de by mitt i veckan! Ja då är det inte det minsta synd om dig ;-)
    Hoppas du frisknar till snart, vabuari ar ju snart över......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja det är nog sant. Tack, ja det är en hemsk månad ;).

      Radera