Sidor

måndag 10 maj 2010

Van Loveren Chardonnay 2009. Enkelt men ändå rätt..

Tidigare i våras fick jag en inbjudan till en lunchprovning av importören Conceald Wines, eftersom det var min första inbjudan till en lanseringsprovning blev jag såklart både överraskad och smickrad. Vad som däremot är mindre glatt är de 50 mil som skulle krävas för att ta del av gratiskakan i storstaden. När detta dessutom föll samman med en sjukskriven fru och en livlig batting här hemma förblev jag hemma.

I dagarna fick jag en inbjudan till en tappas tävling av tidigare nämnda importör. Min spontana tanke var att inte medverka eftersom det fortfarande är ganska stormigt på hemmaplan med eftersom jag hade en tanke som jag ville prova kändes det ganska naturligt att mitt forum skulle bli här, nu är frågan om jag hinner innan nedkomst och om mitt påhitt räcker till en pallplats. Sak samma, det viktiga är huruvida detta är gott eller riktigt gott och om det passar till vinets profil. En utmaning är till för att anammas.

Först några ord om vinet..
Vinet avger de karakteristiska chardonnay dragen, tropisk frukt, persika, ett stänk citron och en nästinpå sötmättad aningen jästig bubblig ton men en underliggande doft av våta stenar. Helt ok och mycket druvtypiskt. I munnen är vinet först lent med en aning smörighet och lite nötiga toner, frukten finns där om än något annonym med tillhörande syra samt en krydda som tilltar med ökad temperatur avslutar ett korrekt men möjligen något strömlinjeformat intryck. Eftersmaken sitter i ett tag med mer citrus och gula äpplen samt en blommig tropisk frukt. Sammantaget känns det som att vinet passar till mycket utan att varken vara inställsamt eller för spännande. Se dock till att servera väl kylt för att inte kryddan ska ta överhanden.

Detta innehåller min rätt: Chips, Créme frâiche, Majonnäs, kräftstjärtar, Citron, Peppar

Hur fungerade min matchning?
Jo tack riktigt bra, om du frågar mig. Jag valde att sätta ihop en enkel rätt där jag resonerade på följande sätt:
Naturella natur chips lättsaltade = Nötigheten återfinns i vinets smak, sältan matchas med syran i vinet.
Créme frâiche = tar om möjligt ner lite av kryddan och fyller ut smakerna
Majonnäsen = Smörigheten i vinet går igen i majonnäsen samt bidrar till en mer fyllig smak hos rätten.
Kräftskärtar = Både sälta och smak.
Citronen = Går igen både i doft och smak hos vinet.
Peppar = Återfinns i kryddan i vinet.

Det var allt för denna gång, hoppas att ni tar tillfället i akt och provar denna enkla men smakmässigt riktigt goda rätt.

Tills nästa gång. Här kan ni rösta på er favorit.

4 kommentarer:

  1. Förutom att jag är övertygad om att smakmatchningen är bra tilltalas jag av humorn i det hela: Chips med majjo, ungkarlens/-möns dröm, med en kräftstjärt på när det ska vara lyx.
    Missförstå inte, jag tycker det var smart och eftertänkt. :)

    Till det en frestande bild.

    SvaraRadera
  2. Hehe, jag tog iallfall den lyxigare varianten på chipsen.. Samtidigt som jag vet att det är riktigt enkelt så kan det ibland vara gott nog..

    SvaraRadera
  3. En svag dag då ens sinnen inte är vid sina fulla vätskor kan chips lätt kvala in på topp 5 över "godaste livsmedel" :-)

    SvaraRadera