Sidor

måndag 18 januari 2010

La Chablisienne Petit Chablis 2008 och Cuvée du Vatican Côtes-du-Rhône Villages 2007. Vinlöst pappafirande..


Inget mer vin denna månad. Varför? Ja inte beror det på alkoholen i sig utan snarare ett ställningstagande. Min kära fru har inte druckit en droppe på flera månader, bloggandet och dess extensiella berättigande behövde ifrågasättas dessutom väntar flera spännande provningar i februari/mars så att smaklökarna kan behöva vilan för att nämna några skäl.

Men när kära fadern fyller kan jag inte låta bli att rycka in och lägga mig i. Kvällens viner bara "måste" luftas och så klart provsmakas. Först ut till förrätt bestående av en variant på toast skagen med lax var en Petit Chablis.

La Chablisienne är ett kollektiv med betoning på kvalitet. Kollektivets närmare 300 medlemmar brukar 1200 hektar i Chablis vilket motsvarar nästan en tredjedal av all vinareal i Chablis. Viktigt att notera är att vinerna som har beteckningen Premier Cru, Grand Cru och/eller Vielles Vignes från kollektiver skördas och vinifieras var för sig.

Petit Chablis 2008 (nr 5585, 109 kr) är Vinunics enklaste Chablis från detta kollektiv. Mina förväntningar är milt sagt lågt ställda. På frågan var föräldrarna har fått tag på flaskan kommer svaret: -Vet inte troligtvis på någon finlandsbåt. Ett inte allt för betryggande svar men korken ska likväl skruvas av. Doften som möter är ung, inte lika fruktdriven som Brocards Petit Chablis 2008 utan mer subtil och med mer distinkta toner av mineral i form av något som kan liknas med musselskal. Härligt men kanske lite annonymt med en liten spretande frukt. Smaken är fylligt mjuk med en len ren frukt och en tvist av citrus på slutet, ingen störande beska och vinet känns fräsht samtidigt som det är lent inställsamt. Eftersmaken dröjer kvar så pass länge att tankarna hinner ikapp och jag konstaterar att det är riktigt gott. Medan jag står försjunken har papsen hunnit smaka och han säger: - Det var riktigt lent och fint det här.. Och jag kan bara hålla med. En mycket trevlig bekantskap som gör att jag osökt börjar snegla mot La Chablisiennes kvalitets cruar med något drömmande i blicken..

Kvällens andra vin behöver ingen närmare presentation. Cuvée du Vatican Côtes-du-Rhône Villages 2007 (109 kr per flaska). Fick mina föräldrar att köpa ett sexpack något som varken de eller jag ångrar. Vinet var kanske något mörkare och burdusare med en mer påträngande alkohol än förra gången vilket troligtvis beror på en något för varm serveringstemp. Undrar vad som händer med lite lagring? Ska försöka hålla tassarna borta från de som är kvar.


Tills nästa gång. Vinlöst är tydligen ett töjbart begrepp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar