Sidor

lördag 24 oktober 2009

Chablis Saint Martin 2008. En halv flaska gjorde inte en hel dag..

Utflyckt utan barn och fru. Resulterade i födelsedagspresent till fru och en förgylld eftermiddag med barn.

Beklagade mig lite tidigare över att T inte kan dela mina smakupplevelser eftersom hon är gravid. Idag känns det dock som att jag lika gjärna kunde vara gravid, eller kanske inte gravid men jag hade lika gjärna kunnat dricka vatten. Smörstekt färsk Lax med pressad potatis, broccoli och en hemmalagad kall sås innehållande creme fraich, majonäs, räkor och dill. Så enkelt så gott.. Men det var som sagt inte vinet. Chablis Saint Martin 2008 (nr 7142, 76 kr, 375 ml) inledde lockande med fräsh frukt, gula äpplen och lite härligt läskande mineralitet i doften. Kändes väldigt mycket som de tidigare Chardonnay vinerna som har intagits nyligen. Lite fylligare än Mâcon-Villages och lite mindre intressant än Brocard Premier Crun. Den inledande smaken fortsatte i samma stil som doften, pigg fräsh subtil frukt, lite smörighet men sedan längre bak på tungan kom kryddighet och en allt annat än trevlig beskhet. Jag har sagt det förut och säger det igen, den här typen av typisk vitvinhet är inget för mig. Eftersmaken överraskar med ett lent och ganska långt avslut.

Ne helhetsintrycket är ok, inte mer. Köper mycket hellre några flaskor Mâcon-Villages för att njuta av flera dagar eller en Brocard som kan vila i källaren för att njutas av vid ett senare tillfälle. Det finns helt enkelt ingen plats för ett tråkigt dussinvin som detta.

Tills nästa gång. Förgyll livet så förgyller du livet för andra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar