Sidor

fredag 22 maj 2009

Torre Oria Reserva 2001. Ytterliggare ett spontant infall..

Klämdag, heldag i Falun blir en trött kväll. Hel fläskfilé daska på i citron, vitlök, färsk rosmarin och yoghurt sås till det. Så enkelt men så gott. Det summerar dagen i ett nötskal. Vinet till den minst sagt okrångliga maten var ytterliggare ett spontant taget skrubbvin från mina föräldrars gömmor. Torre Oria Reserva 2001, bra år i Spanien mer vet jag inte om det båtinköpta gylleninslagna rödvinet. Det som avgjorde valet var inte guldståltråden som pryder flaskan utan de åtta åren som bådar för ett moget och inte allt för kraftigt vin. Väl i glaset överraskar vinet, det är ganska fruktigt med inslag av svarta vinbär med en torkad ton av russin och plommon. Tanninerna finns där med en touch av fat som fanns med hela tiden utan att ta övertaget. I allt ett väldigt trevligt sällskap. Vininspirationen har stigit lite efter att min kära fru överraskade och ville att dagens flaska från SB skulle vara Bornheimer Kirchenstück Riesling Eiswein 2007 (nr 95143, 169 kr). Ett vin jag har sneglat på med en drömmande blick utan att kunna rättfärdiga på egen hand. När då min kära ville prova - Underbart.

Tills nästa gång. Vi borde ge oss ut på fler hav...

2 kommentarer:

  1. Så trevligt att hitta ett omdöme om detta vin som jag och Älskade Make just fått i present. Vår flaska är från 2003 vilket inte säger mig ett dyft, glad amatör som jag är. Jag hade tänkt mig entrecote, men detta med fläskfilé, citron, vitlök och rosmarin låter ju helt gudomligt. Undrar hur du gör med såsen. Häller ned den i stekskyn antagligen. Matyoghurt eller annan sort?
    Hoppas att du inte har något emot att jag länkar till din blogg. Bokmärker den också när jag ändå håller på.

    Klappa katten.

    /Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Ja jag är också en glad amatör men det är kanske den bästa sorten. Om flaskan är från 2003 har den 6 år på nacken vilket borde innebära en del mogna, alltså inte allt för smakrika tillbehör om du vill att vinet ska sjunga lite. Yoghurten är naturell av den turkiska sorten och serveras vid sidan av, tycker ibland att den kan slå ut vinet så ha gjärna i något som gör den mindre kantig, ett förslag är honung eller rostad vitlök. Trevligt att du både länkar och bokmärker, som du kanske märkt var det länge sedan jag var in sist men det ska det förhoppningsvis bli ändring på.

    Mvh David

    SvaraRadera