Sidor

måndag 25 maj 2009

Kloster Eberbach Riesling Spätlese 2007. En korrekt tysk..

Kväll, lillen sover, vuxna myser. Finns det då en bättre följeslagare än ett halvtorrt tyskt? En sipp av Kloster Eberbach Riesling Spätlese (nr 6257, 104 kr) och vi befinner oss ytterliggare en gång i himmelriket, men vad händer nu? Har allt tyskt riesling som runnit ner i min strupe satt sig på tvären och har den lilla finsmakaren väckts till liv. Vinet är gott med de sedvanliga blommiga honungstonerna. Temperaturen var i mitt tycke perfekt, ca 12 grader, direkt från källaren. Smaken skäms inte för sig heller med både syra och sötma som möts i gula äpplen, lite jasmine, honung en dos persika. Men vad är det som inte är bra då kan man fråga sig? Det är inte lika friskt syrligt som Wehlener Sonnenuhr Riesling Kabinett 2007 inte heller lika härligt komplext som ett äldre Riesling. Det är helt enkelt gott och korrekt utan att sticka ut. Jag tycker att det är intressant när jag läser mina smaknoteringar att de förefaller väldigt lika samtidigt som minnet av vinerna skiljer sig ganska markant. Jag borde helt enkelt arbeta mer på att försöka urskilja skillnader och beskriva dessa.

Kloster Eberbach ligger i vinområdet Rheingau, strax utanför Mainz och Wiesbaden i sydvästra Tyskland. Det har producerats vin här sedan 1136. Statsvingården Kloster Eberbach, med huvudkontor i Eltville uppströms Rhen, omfattar i dag sex vindomäner, tre kompletta vinproduktionsanläggningar och 193 hektar vinodlingar. Enligt importören vinner detta vin på att lagras och håller minst 6 år. Ska bli intressant att se om jag kan hålla tassarna borta så länge.

Tills nästa gång. Korrekt behöver inte vara dåligt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar