Sidor

lördag 8 oktober 2011

Cognac Guerbé VS, VSOP och XO. Posten ok, SJ inte alls ok..

Olika nyanser av bärnsten
Mamma mia, ett långt inlägg, nogranna smaknoteringar och nu ingenting. Ibland är tekniken helt enkelt oteknisk. Vad göra? Jo som alltid gå vidare.

Ops nu gick jag händelserna i förväg, jag backar.
Det kom ett mail, ett mail med titeln sprit. Några dagar senare kom det ett paket. Ur paketet välde små bruna flaskor med sisådär 3-5 cl flytande vätska i olika bärnstensfärgade nyanser. Sammanlagt nio små bruna flaskor som jag valt att dela in i tre flighter. Första flighten blir en ren Cognac historia. Läs mer om innehållet på Bizlings hemsida.

Först ska jag säga, om jag är obildad och amatörmässig när det kommer till vin så är det inget i närheten av vad jag är när det kommer till Cognac. Har väldigt få, om än några riktigt goda, erfarenheter av destilat i allmänhet och Cognac i synnerhet. Men, som ni vet, ni som känner mig har jag inga problem att tycka till ändå. Ett stort tack till Anders på Bizling som på detta sätt vidgar mina vyer, är ju ändå det allt går ut på.

Cognac Guerbé VS (nr 86054, 479 kr), söt och fruktig i en lite råare och mer direkt stil. Charmig på ett oborstat men absolut inte oinställsam sätt och en klar klassskillnad från det enklare på SB som jag har provat. Blir ännu bättre om man inte gurglar runt det så j*kla mycket utan bara sippar som en "normal" människa. (Usch, svårt med poäng på sådant jag inte provar så ofta men är det bra är det bra. 86-87p)  

Cognac Guerbé VSOP (nr 86075, 498 kr), Mer integrerad men även här gott om frukt och sötma. Inte lika charmig som VS men mjukare. Går säkert bättre hem hos vissa men jag väljer VS mer direkta stil. Även här en klar klassskillnad i jämförelse med enklare doningar som jag provat (85-86p)

Cognac Guerbé XO, (nr 86953, 749 kr) Mjukt, fruktigt, sött och komplext. Det är som en smekning i munnen och mynnar, till skillnad från de båda andra, ut i en lång, torr härlig eftersmak. En riktigt skön smutt som bara lämnar mersmak (90-91p)

Av de tre, lägger jag alla gånger mina slantar på XO alternativet. En helt annan klass än de båda andra och enligt mig värd varje krona det kostar extra.

Mitt sinne har varit något dunkelt, nje jag har varit riktigt förbannad stundtals, inte beroende på tidigare Cognac upplevelser utan baserat på några samtal med SJ. Maken till stelt, icke servicesinnat företag får man leta efter. Ska bli intressant att se hur den fortsatta kontakten fortlöper men om det fortsätter som till dags datum förblir min rekommendation att välja något annan transportlösning än statens järnvägar. Vad som fick mig på andra tankat? Mycket, men efter en morgonstart med frukost på sängen är det svårt att inte känna värme och glädje. Tack kära familj.

Tills nästa gång. Snart bär det iväg för övernattning i hos päronen...

6 kommentarer:

  1. Kul med lite upplyftande cognacsnoteringar! Själv gav jag upp cognac för länge sedan, men det går nog att fixa till :-) Mörk rom däremot, madre mia mon creatore... Ha det supergott idag! :-) /Ulf

    SvaraRadera
  2. Haha, ja det dricks väldigt lite cognac här också. Tror dock att XO:n skulle gå hem även hos en gottegris ;).. Annars är mörk rom the shit..
    Tack.

    SvaraRadera
  3. Snyggt som vanligt! Inte varje dag man får heta Magnus :-)!
    Hls,

    SvaraRadera
  4. Tack haha, Åtgärdat. Annars så kanske finns en liten Magnus i oss alla ;).

    SvaraRadera
  5. Tack, Helena. När det kommer från dig värmer det extra mycket..

    SvaraRadera