Sidor

tisdag 24 augusti 2010

Raw Power Shiraz 2006. Det är jobbigt att arbeta..

Plötsligt händer det, nej jag paratar inte om en lika välkommen som omöjlig lottovinst utan om ett vinköp baserat enbart på etiketten. Och vilken etikett sedan, rå kraft eller bara smaklöst rått, det var i vilket fall tillräckligt för att locka mig till köp. Frågan som inställer sig är: Hur illa kan det vara? Jag menar när de verkligen varnar för en mer av allt kraftig Shiraz.

Men först några ord om arbete. Att hitta en meningsfull sysselsättning som dessutom inbringar tillräckligt med kosing för att försörja sig och sitt hushåll är inte alltid det enklaste. Jag undrar hur många som verkligen njuter av sitt arbete? I mitt fall kan jag inte säga att jag alltid njuter men nog finns det en tillfredsställelse att arbetet påverkar andra individer i min omgivning och att de förhoppningsvis prestera efter bästa förmåga. Men nog tusan är det jobbigt allt. Frågan är om det skulle vara mindre jobbigt att arbeta med en hobby? Säg att man skulle omsätta sitt vinintresse till en lönsam affär. Nej hua det är nog ett slit om något. Desto bättre att bara förunna sig njutning.

Doften är stor, jästig, blåröd övermogen frukt, pepprig, möjligen lite gummi och en antydan till fatig dill. Förvånansvärt sammanhållen trots dess burdusa framtoning. Faktiskt riktigt angenämnt att sniffa på, mycket av allt men ändå inte syltigt överdriven. Men ok det gör lite småont i näsan efter ett tags sniffande bästa att ge sig på innehållet.

Hm, blir inte riktigt klok på smakupplevelse. Fylligt ja vist, gott om mörkröd frukt, relativt pigg syra, en viss mintighet, lakrits, sammanfogad och rejäl smak i en för mig publik och ändå uppiggande gestaltning som faktiskt bara skapar mersmak. Inte alls den syltbomb som jag väntat utan en riktigt trevlig, god och fyllig Shiraz. Avslutet är långt med svartavinbär, björnbär och den där fräsha mintiga salmiaken. Inga direkta tanniner att prata om utan det är sältan och mintighet som styr upp smaken så att den inte blir fruktigt övertung.

Sammantaget en rättfram, stor och okomplicerad upplevelse som gick hem en vardagstrött kväll. Sa jag att det står att finna i landet söder om oss och nu dessutom till realisation.

Tills nästa gång. Det är inte så tokigt att jobbe i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar