Sidor

tisdag 24 november 2009

I väntan på December..

Ny månad innebär nya inköp och nya funderingar. Varför månadsvis kanske någon funderar? Jo det hänger ihop med nyhetssläpp och ekonomi. Men mest känns en ny fräsh start med nya vin(dlande) funderingar ganska upplyftande. Så vad ska inhandlas och kanske ännu viktigare vad ska inmundigas i December månad?
Är det December, mörkt, kallt och en analkande jul ska det vara något starkt och stärkande. I väntan på rätt tillfälle kan jag rekomendera ett ypperligt vardagskvällssipp, Allesverloren Fine Old Vintage (nr 12109, 139 kr), vet inte vilken årgång som är aktuell just nu i mina närmast liggande butiker men jag tror att det är 2006. Förra årets 05:a lämnade ett mustigt, chokladbärigt ungt avtryck och gjorde att jag ännu en gång trotsade systemets rekomendation och slängde ner en i källaren. Så korka upp och korka igen, förra året sög jag på denna under någon veckas tid där formen bara blev bättre efter några dagar.

Jag har inte mindre än tre gamlingar på gång. Och med gamla menar jag Svenssonsmakar gammal, dvs en ålder som kanske inte hör till vanligheterna i det ordinära system sortimentet. Jag fiskade upp två italienare och en fransos ur beställningssortimentet. Gemensamt? Ålder och pris. Ca 10 år och runt hundringen. Ska bli intressant att se vad de kan bjuda på. Som så många gånger annars är det bara att hålla tummarna att ålder och vin stämmer överrens med beställning. Hur svårt ska det vara att hålla informationen upp to date???

Månadens vita är antingen något bubblande, något småsmörigt eller fruktigt friskt. Vad? Har inte kommit så långt ännu men en stark kandidat är Kamptal DAC Riesling 2008 (nr 95637, 89 kr). Vinet produceras av Weingut Rabl samma producent som denna månad släppte en trevlig kylskåpsöverraskning. Om vinet i likhet med priset är några storlekar större än föregående Rabl blir det en synnerligen trevlig bekantskap.

Tills nästa gång. December here we come...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar