Sidor

tisdag 21 december 2010

Vila Santa Reserva 2008. Är det någon som har ett immunförsvar till salu?.

Vila Santa Reserva 2008
Jag vet inte för vilken gång i ordningen men nu är vi sjuk, igen.. Denna gång med lite variation mellan sjukdomarna men likväl uttömmande och riktigt krävande. Tur att det är ledighet snart så att jag inte behöver sjukskriva mig.

Nog för att min smakförmåga inte har tagit stryk denna gång utan nu är det magen som inte pallar med starka drycker. Vad passar då inte bättre än att ta fram en gammal nämnvärd upplevelse. Vissa inlägg måste helt enkelt luftas, detta är ett sådant.

Då det begav sig..
Där var den igen, den där frukttonen som är omisskännlig men inte speciellt klädsam. Ok den är inte lika burdus som i vissa sämre sydamerikanska varianter utan mer stram. Men vad det kan liknas med har jag inte kommit fram till än. Förutom den självklara fruktigheten finns det en ton av pinjenötter, barr och krydda. Trots den inledande "dåliga" doften är det personligt och tillräckligt intressant för att inte avskräcka.

Smaken är faktiskt ganska krävande, syra, tanniner och frukt nästan slåss om uppmärksamheten för att med lite luft lugna ner sig avsevärt. Första anslaget är lite åt det söta hållet och fylls på av en fyllig blåröd frukt, trots det låter tanninerna och syran inte intrycket komma över till den syltiga sida utan lämnar snarare en slank om än ufyllande munkänsla. Eftersmaken är inte allt för långt men tillräckligt för att ge ett helgjutet intryck. Överlag är detta ett personligt, matkrävande (kanske vissa skulle hävda), genuint vin som levererar en fullgod vardagsupplevelse med löfte om mer om man vill låta det ligga lite. I dagsläget saknar det lite komplexitet men helhetsintrycket vägs ändå upp av den personliga kärvhet som jag finner väldigt tilltalande. (88p)

Efter det till synes perfekta sällskapet, i form av entrecote och klyftpotatis har tagit slut befarar jag att vinet ska bli lite för krävande, men istället visar det upp en personlig tillgänglighet som gör att den lilla flaskan försvinner i ett nafs. Detta ska jag absolut köpa mer av och glömma i några år.

Fler som har druckit här och här.

Tills nästa gång. Nu gäller det att ladda batterierna inför julens drabbningar...

4 kommentarer:

  1. Krya på er! :-) Från en som låg däckad hela förra veckan...

    SvaraRadera
  2. Tack, för vilken gång i ordningen vet jag inte ;).. Tröttsamt när allmäntillståndet är att vara sjuk.

    Hoppas på en frisk jul, till oss båda..

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Först av allt hoppas jag familjen kryar på sig och att ni får fantastiska helger. Mina barn är dryga 20 men jag kan fortfarande minnas julhelger när hela familjen låg däckade. Usch!!

    Villa Santa har varit ett av mina husviner under det senaste decenniet. Mina erfarenheter är att vinet har en bra lagringspotential dvs inte bara håller sig utan även utvecklas på ett intressant sätt. Något hände med 2005,2006 och 2007 års årgångar som inte alls levererade som de tidigare hade gjort. Jag hade bestämt för att sluta följa vinet tills jag läste Niklas J:s blogg. Jag köpte då på mig ett par flaskor varav en ska avnjutas under juldagarna.

    Jag hittade en överbliven 2001:a i min källare(felsorterad) som var förvånansvärd pigg. Väldigt mjuka och behagliga tanniner, fin frukt och en massa andra smaker som örter, kryddor,choklad aningens vanilj.
    OK, kanske hade vinet passerat sin peak men en intressant upplevelse. Så tag SB:s rek om att vinet inte vinner på lagring med en nypa salt.
    Ett par tre år gör vinet gott det är min erfarenhet i alla fall för de årgångar som från början verkar lovande.

    En riktigt god tillönskas du och din familj!!

    JC

    SvaraRadera
  4. Hej JC
    Tack för omtanke och förståelse.

    Har också hört att Vila Santa vinner på att lagras. Min första bekantskap var en 06:a och den var som du säger inte alls övertygande. Sparade dock en flaska så vi får se..

    Hoppas att du vill delge dina erfarenheter av 08:an när du smakat, tills dess får du ha en härligt god jul.

    Mvh David

    SvaraRadera