Sidor

onsdag 17 februari 2010

Bernkastel-Kueser Kardinalsberg Riesling Auslese 2007. Det ljusnar..

Även om dimman mellan mina öron lättar fortsätter snöfallet oavbrutet. Var kommer all snö ifrån? Enkelt, från himlen. Tänk om svaret på alla frågor kunde vara lika enkla.

I ett försöka att väcka smaklökar och slemhinnor till liv inför helgens drabbning öppnar jag grisen i säcken. Grisen kommer i ett niokilo tungt paket och avsändare är Weingut Anton Zimmermann med en viss inblandning av Janåke Wine group. Jag antar att Anton Zimmermann spenderar sin tid ute på vinfälten eller i källaren och inte framför datorn, vinerna som presenteras på hemsidan är nämligen från 2002 och jag dricker bevisligen 2007 ikväll. 

Det ska tilläggas att det är med viss spänning jag öppnar kvällens vin, jag har nämligen ett ansenligt antal och det skulle vara tråkigt om det inte motsvarar förväntningarna. Direkt från kylskåpet öppnar Bernkastel-Kueser Kardinalsberg Riesling Auslese 2007 upp med en frisk men ändå sötmättad inbjudande doft. Det mogna anas i form av lite diesel följt av tropiska frukter med en blommig känsla och en avslutande citrustvist allt inlindat i honung. Som sig bör med andra ord. Smaken är fräsh med påtaglig sötma och lite mindre syra samtidigt som det är lite porlande lent mot gommen där smakerna från doften går igen. En antydan till petro följt av en viss rökigkrydda skvallrar om en mognad jag inte riktigt var beredd på där allt ramas in av en ganska lång eftersmak som blir pågränsen till sötsliskig ju varmare vinet blir. Detta känns perfekt att dricka nu eller ännu bättre en tidig försommarkväll eller en sen sensommar kväll. Se bara till att ha det välkylt för om det är något som jag uppfattar som negativt så är det att vinet blir på gränsen till burdust när temperaturen stiger. Å andra sidan så kan det vara något vi drabbas av också.
Tills nästa gång. Blir nog bra det här... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar