Sidor

onsdag 28 mars 2012

Artisan Welschriesling 2011. Tur att kameran tål lite vattenstänk..

Grönast i trädgården
Regn, det var ett tag sedan, i allafall dessa mängder. Äsch, bara ta ett djupt andetag och invänta sommaren, lite svinn på vägen får man räkna med. Imorse var det ett enda stort paraply som gick till dagis, skulle promt ta vårt och skulle promt bära det själv hela vägen. De femhundra meterna verkade tiodubbelt men det var en tapper kämpe som fick visa upp det stora paraplyet och de nya stövlarna på dagis.

Jag fick kontakt med Peder Molin (@handlavin) via twitter, där kan man följa en liten handlares triumfer och vedermödor i allt från IOGT-extremister, den alldagliga journalistkårens motvillighet gentemot systemalternativ till trevligt småprat vinälskare emellan. Det värmer i hjärtat när småskaliga och engagerade alternativ dyker upp till skillnad från den jättemonopolmaskin som "vi" vurmar så för. Med det sagt finns det, är inte mer än människa, en positiv grundklang när jag provar igenom det urval av viner som blir mitt första, men troligtvis inte sista, smakprov av den del av Österrike som handlavin.se erbjuder. Fast det är klart, vin ska vara bra oavsett producent, tillverkningssätt och handlare.

Pur(e) drickglädje
En dag tog det, fick vinerna igår och idag ryker korken på Artisan Welschriesling 2011 (105 kr ex frakt, varuprov), är ju dessutom så förbenat enkelt när det är skruvkork, sa jag de levererar till dörren och sköter alla avgifter och skatter.

En fräsh, fruktig doft med tydliga drag av krusbär, förutom äpplen, ett lätt tropiska anslag och en hint av citursfrukt. Balanserad, ung och intagande, precis vad man kan önska av ett lätt vitt.

Smaken är grymt fräsh, en porlande nästan småfräsig syra backas upp av en ren ung frukt, gott om gröngula äpplen, lite honungsmelon och avslutet bjuder till med en pikant uppiggande krydda som drar åt ren grapefrukt, inte det vita beska utan det goa fruktköttet.

Eftersmaken är ganska kort, fruktig med en lätt örtig sval krydda. (85-86p)

Det här var farligt gott och lättförståeligt, det går nästan inte att värja sig mot drickbarheten. Kommer på mig själv när glaset är tomt, jag skulle ju bara ta en provsipp. Samtidigt finns det något extra som pockar på uppmärksamhet, hur smakade det nuigen? Förvillande lik riesling men lite syrligare och aningen mer aromatisk. Äsch, lika bra att hälla upp ett glas till.

En liten varning dock, efter lite tid har uttrycken satt sig, som så ofta händer, och beskan har blivit aningen mer markant. Personligen gillade jag verkligen det första sprudlande uttrycket, tipset blir följaktligen att dricka upp direkt efter uppkorkande, vilket å andra sidan inte borde bli så svårt.
Skruvkork, I like
Tills nästa gång. Sand och vatten, släng in en fyraåring och du har himmelriket...

4 kommentarer:

  1. Etiketten var ju en skön rip off på Barroches Pure ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja nu när du säger det så kändes etiketten bekant. :)

      Däremot tror jag att innehållet är så långt ifrån varandra som det kan bli.

      Radera
  2. Vilka underbara foton David och jag brukar beskriva Artisan Welschriesling som Piggelin för vuxna som borde ha varningstext på sig. Tack för en fantastisk recension.

    Med vänliga hälsningar

    Peder Molin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jo nog finns det vissa likheter. :)

      Ska medge att jag blev lite förvånad när jag smakade, har faktiskt sällan känt samma charm just vid öppnandet som hos denna.

      Radera