Sidor

fredag 2 mars 2012

Melini Chianti Classico Riserva La Selvanella 2006. Tänk att det ska vara så långt till lunch..

Dagen efter
Idag bär det iväg på en minisemester till Mälarstaden, lite besökande, lite busborgande men framförallt allmän trivsel. Kanske, får jag en möjlighet att besöka stadens gröna, vi får se. Men innan måste jag delge en av sentidens små underverk. Spontanbeställning och kartongutfyllnad, vem hade kunnat ana att Melini Chianti Classico Riserva La Selvanella 2006 ( jag köpte från Televino för ca 110 kr ex frakt, kolla fler inköpsställen med Wine-Searcher)

Ibland dyker det upp, ren pur drickglädje. Kanske inte stort men perfekt solmogen frukt, små drag av förmultnandens underbara tand, rund drickfärdig druvjuice i bästa form med efterhängande komplexa drag. Inte till att dissikera, inte till att tänka modern, traditionell utan bara balans, balans och mera balans. Sådana gånger är det bara att hålla i sig och åka med. Ta en sniff till, absolut men sluta tänk vinprovning utan bara luta sig lugnt tillbaka och njut. Uttrycket är lika lent som sinnet blir. (Jag förbannar den dag jag började med poäng, men ok 100, nja kanske inte men 88-89 alla gånger.)

En bonusbild är vinet värt
Vänta lite, måste skicka iväg en till beställning innan någon annan lägger beslag på de flaskor som finns kvar. Oj, 250 000 flaskor producerade, om alla har samma kvalitet som denna finns det hopp för många vintörstande. Jag bunkrar upp, och Fredrik, det här är ett husvin som hette duga.

Tills nästa gång. Många väskor blir det...

3 kommentarer:

  1. Japp, den var med i min superiorelåda! Tar den ikväll till lite plock :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntar med spänning på domen ;).

      Radera
    2. Dä blidde en Tua Rita 'Perlato del Bosco' 2008. Fantastico!

      Radera