Sidor

lördag 21 februari 2009

Det går fort att bli en "vinbloggare"

Satt i vanlig ordning och vinsurfade när jag av en händelse ramlade över vinnyheterna i April. Under den korta tid som jag har födjupat mitt intresse har jag snappat upp följande angående SB, de strategiska släppen i April och Oktober är inte så intressanta ur ett "vinbloggar" perspektiv. Med det menar jag att de som förkovrar sig i dyrare och mer unika viner inte finner så mycket intressant i dessa släpp. Jag trodde inte att detta gällde mig eftersom mina referenser varken är speciellt dyra eller unika. Jag tycker mig befinna mig i provandets startstadium. Men efter att ha slängt ett första ögonkast så är det inget som jag direkt fastnar för. Nog för att det fanns några saker som jag säkerligen kommer att prova men det är ju en annan sak.

Det enda som stack ut var en Ch-d-P från en vinmakare som heter Xavier. Bara namnet får mig att associera till en futuristiskt antihjälpte som använder sina övermänskilga krafter för att skapa en bättre värld. Denna association kanske inte var så felaktig när jag läser mer om detta vin och skaparen bakom. För att göra en lång historia kort, Xavier Vignon är en konsult som verkar i flera vingårdar i Ch-d-P. Han köper in druvor från gamla stockar som inte passar i de andra husblandningarna och skapar ett eget vin. Han är upphovsmannen till 2007 Xavier Chateauneuf-du-Pape (nr 6267, 199 kr) som nu ska bli hela svenskafolkets hus Ch-d-P.
Kanske lite raljerande men intresset är ändock väckt.

Tills nästa gång, bara att inse att man är en i mängden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar