Sidor

onsdag 1 februari 2012

Jarseost Fröken vit och Dr Loosen Erdener Treppchen Riesling Kabinett 2008. I den ordningen..

Halvtorrt, helrätt även på vintern
Vad gör jag när det vankas råkyla? Begår helgerån och tar fram ett bersåvin. Har blivit lite väl mycket mustiga röda, dags att lätta upp stämningen med lite vuxenlemonad. Fast ska jag vara helt ärligt var det osten som valde vin, nej har inte tullat så pass att jag kan föra ingående samtal med mina mejeriprodukter men skulle den här osten kunna prata skulle den säga. Ät mig med vördnad, jag är faktiskt en hantverksmässig produkt från hälsingeskogarna och jag kräver rätt tillbehör för att få blomstra på riktigt. Jaha, bara att lyssna och försöka uppfylla önskan efter bästa förmåga.

Kanske lite småtjatigt men, cheeses
Det var innan jag provade osten, för fy tusan vilken ost Fröken vit från Jarseost är. Krämig som en brie, men ändå spricker den lätt när jag sätter kniven i. Innanmätet mestadels ljust men med små grönmögliga inslag draperat av en vit luden hud. Smaken är lätt, krämigt mild med en underbar balanserad sälta, små animaliska toner och lite, lite karakteristisk mögelkänning. En njutbar skapelse som egentligen inte behöver några tillbehör, utan gör sig alldeles utmärkt precis som den är.

Allt som behövs
Fast det är klart, på löjligt nära producerade "chips" från Berglunds Bageri, Järvsö honung och ett glas halvsött, äppelhonungsosande och slutklämssyrligt Moselvin till kan det inte gå fel. Nej sanna mina ord, bästa kombon på länge. Trots råkyla värmer det gott, och det bästa är att det inte är långt för påfyllning. Min nya närmaste ostlangare, Cajsas Skafferi, ligger bara 15 minuter bort och bor ni i närområdet Hälsingland/Gästrikland finns det en chans att hitta osten här. Himmel va härligt.

Ett extra tack till, du vet vem du är, som gjorde mig uppmärksam på Jarseostens förträfflighet.

Tills nästa gång. Inte helt fel att bo på landet ändå...

Pst. Lite mer ingående om Dr Loosen  Erdener Treppchen Riesling Kabinett 2008 (nr: n/a, reades ut för 103 kr hösten 2010)  kan jag säga att doften har fått en begynnande ton av mognad i form av lite petro, annars är det mer söt honung än frukt. Smaken är riktigt söt men med en riklig syra och ett slut som snörper till. Även här finns det lite mognadstoner, mera honung och ett uns frukt. Eftersmaken är ganska kort men riktigt läskande, småsyrlig nästan med mest gul frukt.

Överlag ett småcharmigt vin som i min gom vinner en hel del på sin syrliga ton. Tror inte på någon längre lagring, känns inte som att fruktstoppning räcker, utan resterande flaskor åker tämligen omgående. (86-87p)

4 kommentarer:

  1. Risling och krämig ost, klockren kombo! Jarse, låter som en smarrig ost! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, klockrent. Har som sagt bara provat en ost än så länge men fler lär det bli..

      Radera
  2. För bövelen va smaskigt :)
    Igår var jag på vinbaren och inmundigade en Dr Loosen Graacher Himmelreich Riesling Auslese 1982 (ett rån för 825 pistolas). Den funkade alldeles klockers till lite Comté - lär ju ha funkat fint till Jarse-osten också :)

    Herrarna vid baren blev så nyfikna att de ville byta ett glas mot sitt - Chateau Pontet-Canet Pauillac 2000. MUMMA!
    (https://www.cellartracker.com/new/wine.asp?iWine=2235)

    Och innan på Teatergrillen blev det Gula änkan rosé 1996... bästa jag smakat.

    En vanlig kväll i Hufvudstaden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ja vissa har det för bra för sitt eget bästa hör jag. ;)

      Hm, och jovars en vanlig kväll i H-staden låter helt ok, faktiskt lite mer än ok :)

      Radera