Sidor

söndag 31 mars 2013

Château Musar 2002. Sjuk Posk i påsk..

Château Musar 2002
Fräsch kork i elvaårig halva
Halvmogen halva (2005 finns på SB), mmm. En härligt intagande doft, varm ren jord möter sirlig röd frukt, toppat med lite orientaliska kryddor, eneträ, blyerts, tobak ja listan kan göras lång. Lika bra att stoppa där och konstatera att det är en urskön doft, lika delar ungdom som ålder.

Munkänslan är föredömligt slank men med gott om tyngd i den pigga frukten, de mörkare trätonerna och det småmultna. Upplever inget orent utan bara skön lite småjordig mognad som lika gärna skulle kunna ha sin hemvist i Italien, Frankrike som tydligen Libanon. Avslutet snörper upp en aning och mynnar ut i en lång, jordfruktig och skönt varm eftersmak. (91-92p)

För en stund glömde jag tvätten och diskmaskinen, för en stund fanns bara jag, glaset och mina upplevelser kring det förtärda. För en kort stund sveptes jag in i varför det är så underbart med vin, tack för det Gaston Hochar.

Vin från Libanon
Tills nästa gång. Lugnt värre...

Pst. Som om man trodde sig förståsigpå, frun fick andra halvan av halvan dag två, en helt annan doft, mer parfymerad, mogen, varmblodig, nästan sötmättad. Samma skärpa i smaken, oj vilket spännande vin.

Psst. Halvmoget is tha SHIT!, synd att källaren knappast kryllar av den varan men å andra sidan är det ju därför jag fortsätter fylla på, bra så.

2 kommentarer:

  1. Det dricks tydligen Musar både här och där nuförtiden. Halvmoget kan också i vissa fall innebära svordomar och förbannelser över den eländiga tunneln.... Ett ungt vin har alltid frukten, ett gammalt är antingen dött eller inte (och då ibland underbart) men man har i alla fall inte förstört en potentiellt bra flaska. För mig är det nog de halvmogna vinerna som ger mig mest korkskruvsångest. Man vet aldrig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såklart sant, men det är det som gör det hela så underhållande, att man aldrig vet..

      Fast jag måste nog medge att mina preferenser går mer och mer åt det mogna än det fruktstinna.

      Radera