Sidor

onsdag 6 mars 2013

Källarbesök hos Peder, handlavin.se. F-ledig hela dan..

I källaren hos Peder, handlavin.se
Olika nyanser av Zaltoglas
Hans & Gsellmann Traminer 2011
Spontanjäst och ofiltrerat
Det har blivit en del naturliga droppar på sistone, ska inte gå in närmare på vad naturligt vin är, har aningen lite på fötterna där, men gemensamt hos de som jag provat är att man gärna inte pratar om "naturligt vin" utan snarast vin med själ, terroir, utan tillsatser, så lite påverkan som möjligt och ett genomgående kvalitetstänk. Låter väl bra, naturligt eller ej? Vad jag tycker är anmärkningsvärt är att detta, som borde vara självklart, mynnar ut i ganska udda skapelser. Huruvida man gillar eller ej är upp till den egna smaken men tänket är det verkligen inget fel på.

Det samma gällde när jag gjorde ett spontant depåstop hos Peder i hans vinkällare. Denna afton var det framförallt ett vin som stod ut, spontanjäst, ofiltrerat, traminer, Gsellmann & Hans Traminer 2011 (finns hos handlavin.se för 259 kr). Tog inga noter då kvällen främst var inriktad på sällskap, men direkt ur minnet kan jag säga följande. Utseende, grumligt morgon p***, doft, wow, smak, wow, helhet, wow. Udda, lite småmärkligt och helt underbart på ett svulstigt, lite småvulgärt men lent och smeksamt sätt. Om jag mot förmodan glömmer, påminn mig det här ska jag fylla på med. Tack ännu en gång för ett übertrevligt besök, vi var alla väldigt nöjda.

Tills nästa gång. Å så lite nya fönster på det...

6 kommentarer:

  1. Får man ner näsan i glaset när man sippar i det största på bilden vad de nu hette? Varit lite sugen men samtidigt är det värsta jag vet när näsan tar i kanten på glaset när man ska ta en smutt.

    Stornäsan, prylnörden P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du kan lägga till supersnabb också :). Kan faktiskt inte uttala mig där, har en platt asiatisk näsa, inte mycket som tar i min näsa alls faktiskt ;).

      Radera
    2. Netnewswire. RSS-feed. Skulle inte överleva utan :)

      P.

      Radera
  2. Annars är det väl spamvarning på glasen i denna tråd hörru... KÖPT som punkaren skulle sagt :)

    P.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo kanske det. Kan inte rå för att jag gillar både Peder och glasen. För att inte tala om att det kryllar av i den sammes källare. Bäst är väl annars att göra sig en egen åsikt i frågan, eller låta bli. :)

      Radera
    2. Trevligt skrivet och fotat av dig David. Kan med gott samvete säga att jag inte köper blogginlägg för det har jag inte budget till. Jag vet däremot ett annat glasmärke där alla vinskribenter fick prova Gaia-viner och sedan promenera ifrån provningen med glas värde 1600:- under armen. Självklart har även jag däremot gett bort varuprover ibland till stora tidningar för det är så det fungerar, men samtliga vinbloggare som har skrivit om mig har faktiskt köpt viner av mig vad jag vet.

      Med vänliga hälsningar

      Spam-Peder aka @handlavin

      Radera