Sidor

fredag 5 februari 2010

Q-rious Viura Muscat Chardonnay 2009. Matlagningsvin 1.0


Att förena nytta och nöje har blivit något av en nödvändighet i en barn och familjesituation. Problemet är snarare att hitta dessa ideala lösningar. När min kära hälft påpekar att vi borde ha ett matlagningsvin redo i kylen slår radarn igång. Ett billigt vitt med skruvkork som kan skvättas med jämna mellanrum, i en bättre klass än icas småsura blask. Detta blir upptackten till en upptäcktsfärd i hyllor som jag vanligtvis inte botaniserar i. Varför då inte ta en sväng utanför de "givna" ramarna också? En exkursion i jaktmarker som har en stor plats i våra svenska hjärtan, i allafall om man ska se till mängden i våra systembolag.

Q-rious Viura Muscat Chardonnay 2009 (nr 95839, 59 kr) är en februarinyhet som innehåller Viura, Muscat och Chardonnay, tre vita druvor och upptäcktsfärden är igång. Vinet odlas i Navarra som ligger nordost om mer kända Rioja i Spanien. Som producent står Terrific Wines vilket borde innebära att importfirman har komponerat något eget för att tillfredställa Systemets offertförfrågan. Namnet Q-rious är något så exotiskt som ett syftande på det engelska namnet för nyfikenhet något som tydliggörs av baksidestexen på flaskan. Där hänvisas nämligen till http://www.qrious.se/, en sida för de som vill veta mer och då inte bara om vin som de själva påpekar. Efter en djupdykning, eller snarare grundstötning kommer upphovsmannen Lars Torstensson fram och något som inte kan liknas vid något annat än ett raljerande över produkten.

Steg för steg uppenbarar sig en i mitt tycke smaklös försäljningskejda där vi (konsumenter) ska bli ledsagade med hjälp av snygg layout och tomma ord. Ok jag hade kanske inte förväntat mig en intressant och egen historia kring ett vin som kostar 59 kr men detta. Är på sätt och vis besviken på mig själv att jag bidrar till konsumerandet av denna produkt trots att det mesta ska i maten. Behöver jag säga att förväntningarna är minst sagt låga och trots smak lovar jag att aldrig köpa denna produkt igen.

Ok jag får ge det en chans till, syftet var till viss del att lära mig mer. Tittar man närmare på http://www.qrious.se/ kan man skönja ett spår av en informativ tanke. Informationen om druvorna bakom vinet är faktisk lite trevlig att läsa, men trots detta kan jag inte låta bli att äcklas lite av hur påklistrat formatet känns. I ett försöka att göra informationen mer tillgänglig dummförklaras läsaren med en spydighet i språket som ska underminera seriositeten, smaklöst. Ska bli intressant att smaka vinet.

Vinet har en riktigt inbjudande söt godis doft, druvig, fläderblom, päron, lite citrus. Det doften lovar kan tyvärr inte smaken infria, tunn, torr, kryddig smak med lite lite druvighet. Eftersmaken är förvånandsvärt lång med framförallt gula russin och en avklingande kryddighet. Ne ingen hit men mycket bättre doft än väntat.

Tills nästa gång. Vin e vin även om det kommer i industriformat...

2 kommentarer:

  1. Först blir jag glad över att finna ett vin som många av oss inte vågar blogga om, sedan blir jag, likt er, besviken på marknadsföringskampanjen bakom detta vin.

    Men framförallt vill jag berömma er för de fantastiska bilder ni tar på era viner. Otrolig inspiration att ta också våra bilder ett steg längre. Men ack så svårt.

    SvaraRadera
  2. Ja även matlagningsvin kan bidra till en ytterliggare erfarenhet, även om den är i paritet med priset.

    Tackar det hjärtligaste för berömmet..

    SvaraRadera