Sidor

tisdag 1 december 2009

Anchor Christmas Ale 2009. Spontana inköp, snarare spontana återlämningar..


Åh, härligt. En strimma ljus i allt mörker. Solen har haft vänligheten att sända några strålar åt vårat håll. Lite kallare klarare väder och genast känns det lite mer som vinter och lite mindre grå trist höst. Jag fick faktiskt lite tid över idag och slängde mig genast iväg för att "spontanhandla" lite nyheter i månadssläppet. Så spontant kanske det inte är utan snarare spontan ursållning innan man går till kassan. Vanligtvis finns det alltid för mycket intressant men denna månad kändes det dock ganska lättvalt i svenssonprisklass. Ett spontant infall bjöds åtminstone, det var julstämningshöjaren Anchor Christmas Ale 2009 (nr 11325, 24,90 kr, 355 ml). Måste medge att jag hade en liten tankestund igår beträffande den slagsida som vin utgör över mitt nuvarande dryckesintresse, finns det inga andra intressanta drycker? Svaret är lika givet som den stundande julen.

Att analysera eller bli kontemplerande över öl görs sig inte lika lätt som över ett glas rödvin. Direkt association till öl blir snarare hur många, hur ska de packas, ja det var tillräckligt kallt eller en kombination av föregående påståenden. Därför blev mitt första problem och något jag slås över varje gång jag dricker något ölliknande - Jag har inga glas! Åtminstone inga glas som har en tillstymelse till aromuppfångande egenskaper.

Trotts det kan man inte undgå att Anchor Christmas Ale 2009 är mörkt brunt nästan svart med en prydsam skummkrona. Doften är härligt söt med honung och vörtbröd som mest framstående beståndsdelar, i bakgrunden kan jag skönka lite ingefära och något krydd inslag (troligtvis kryddnejlika). Smaken tar vid med ovan nämnda ingredienser och är lättsamt läskande samtidigt som det finns substans med en liten slutkläm av beska och brödighet. Det är faktiskt försvinnande gott.

Ja här sitter man och känner sig spontan, men vänta lite hur spontant är detta egentligen? Ja just ja jag har läst om det tidigare någonstans..

Tills nästa gång. Spontan, nja kanske inte så mycket...

8 kommentarer:

  1. Visst är den god men de finns faktiskt de som är ännu bättre. Just nu är Underlig Jul min favorit. Har ännu inte hunnit testa St Peter's Christmas Ale eller Mysingen men jag tror att Underlig Jul blir svårslagen I brist på annat funkar det alldeles utmärkt med ett stort vinglas till öl

    SvaraRadera
  2. Ja vad ska man säga det låter onekligen som mumma för själen. Underlig jul, ett minst sagt fastnande namn. Får nog bege mig till den stora staden och inhandla. Vad gäller glas så stod jag och sneglade på mina största vinglas men det kändes helt enkelt fel. Men jag får nog omvärdera detta om det ska prova mer "underliga" drycker.

    Ni på BV kan verkligen konsten att få upp ögonen för drycker som annars skulle passera obemärkt. Man tackar för det.

    SvaraRadera
  3. Jag har också spontanköpt Anchor Christmas Ale och den var riktigt supersmarrig! Spontanköpte också Nils Oscars julöl men den var inte lika god. Nu ska man dock hålla i minnet att jag föredrar mjölkchoklad och gillar country, så det kan ju vara som så att jag inte tillhör målgruppen... men men! Mer av Anchor Christmas Ale. Annars har Mr Sno'Balls fått bra kritik.

    SvaraRadera
  4. Mjölkchoklad är smaskens men countryns storhet har mig gått förbi, däremot frestas jag starkt av en fyradagarsriesling :) Snöbollarna har jag lite svårt att få tag på så där inväntar jag gärna en rapport, däremot gick jag emot min natur och verkligen spontanshoppade en Corsendonk Christmas Ale (nr 11362). Mina erfarneheter av stark (8,5) öl är starkt begrensade så det ska bli en spännande påhällsning.

    SvaraRadera
  5. All country är inte bra och det slår ju inte Bach ;-) men det här är min favoritcountryartist:

    http://www.youtube.com/watch?v=uJyXy4Eds3Y

    Du får prova Kellern!

    SvaraRadera
  6. Måste nog medge att Kellern är i dyraste laget just nu för en hemmapappa, där får jag avundsvärt läsa era upplevelser och jaga vidare efter Riesling i "Svenssonprisklass"

    Country? Fortfarande inte övertygad ;) Lyssnar på det mesta men är nog mer en Marwin Gaye, Al Green, Otis Redding kind of guy. Bach däremot har gjort både ett och annat som faller under kategorin, Bra ja rent av riktigt bra..

    SvaraRadera
  7. http://www.youtube.com/watch?v=ggm0SZCWKZo

    http://www.youtube.com/watch?v=F3sBCuK1CIQ

    Ahhh... ;-)

    SvaraRadera