Sidor

lördag 5 december 2009

Allegro Ultima Montepulciano d'Abruzzo 2000. Surt sa räven..


T är sjuk, igen. Det är riktigt trist att hon aldrig får vara på topp eller åtminstone sig själv. Själv känner jag mig inte heller på topp så för att lätta upp stämningen lite tänkte jag ge mig på en gammal italienare som ramlade in från beställningssortimentet.

Med en näsa som är allt från frisk öppnar vinet upp med en för mig ovanlig och svårtydd doft. Vad är det här? Någonstans mellan russin, torkade körsbär och torkade fikon med en viss antydan till aceton i kanten. Doftar ganska mycket men torkat, ja svårt att förklara som sagt. Just ja synintrycket måste också vara med, lite grumligt ljust röd men ändå så pass mycket pigment så att det kan klassas som vinrött. Smaken påminner lite om portvin med sin torkade frukt, surakörsbär, lite svartavinbär, torkad skinka och torra nästan obefintliga tanniner. Eftersmaken sitter dessutom kvar ett tag med gissa vad? Torkad frukt. En trevlig bekantskap om det inte vore för att det ligger ett surt och småsnipigt täckte över hela upplevelsen. Försöker med allt, från skinka, korv, ost till och med köttbullsmacka ingen kombination mildrar den surmuliga upplevelsen. Till slut ger jag upp och förlikar mig med att det var en trevlig och lärorik bekantskap men att det kanske är att kräva för mycket att tio år och 77 kr ska leverera mer.

Om man läser om Allegro Ultima Montepulciano d'Abruzzo 2000 (nr 95722, 77 kr) på importörens hemsida verkar det desto mer spännande med en doft och smakpalett som lovar mycket. Skulle vara intressant och höra om det är någon annan som smakat. Observera att jag inte utlyser någon köprekomendation utan bara om ni redan köpt eller provat annars kan man lägga 77 kr på något vettigare.

Tills nästa gång. Två gamlingar kvar, hoppas att de inte är lika trötta...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar