Sidor

lördag 2 januari 2010

Summering av ett gott nytt år..


Vilken härlig nyårshelg, god mat, god dryck och framförallt väldigt trevligt umgänge. Istället för att ingående beskriva varje upplevelse har jag valt att göra en topp lista.

Helgens absoluta topp..
Underbara vänner som förgyller vår tid. Det enda som känns främmande är när de åker..

Helgens bubblare..
Jo helgens skål vin innehöll bubbler men inte så mycket mer, diskret och ganska intetsägande gör att Rotari Brut Riserva 2005s plats i källaren kommer att bytas mot något mer innehållsrikt under året. Det är ett löfte.

Helgens kombo..
Prins Charles bakelse med Mâcon-Villages Chardonnay 2008 (Verkar tydligen slut på SB). Fylligt, krämigt och smaker som gifte sig med varandra. En stark rekomendation inför det nya året. Hoppas att flaskorna av det billiga Bourgogne vinet hittar tillbaka.

Helgens kött..
Oxfilé som mognat till sig i 90 grader. En mörk kant och sedan rosa, rosa och ytterliggare rosa. Sensuellt, förföriskt och makalöst gott. Just ja vinet till var Ramón Bilbao Finca Valpierre 2006 (nr 3071, reas ut för 127 kr). Fyllig mörk chokladströsslad frukt toppad med vanilj och diskret dill. Modern Rioja är kanske inte riktigt en absolut personlig favorit men kändes välgjort och fungerade mer än väl till köttet.

Helgens vin..
Saint-Benoit Grande Garde 2005 (nr 89100, 189 kr). En slank, smidig, graciös och välsmakande Châteauneuf-du-Pape först blysam näst inpå anonym men sedan blommade det ut. En riktigt elegant smak där den rena återhållsamma frukten och de smekande men ändå påtagligt uttorkande tanninerna förtjusade min gom och mitt sinne. Tur att jag har en till i källaren, detta vill jag absolut uppleva igen om några år.

Helgens starka..
Trodde att denna plats skulle knipas av Portal Late Bottled Vintage 2000 (nr 92001, 89 kr). Nog för att det fanns mycket fullpackad men ändå integrerad frukt. En aning eldigt och inte riktigt så komplext som jag hade förväntat mig. Nej helgens klar vinnare är en whisky, en julklapp av min kära, Yamazaki Single Malt 12 Years (nr 420, 529 kr). Maken av komplex och blomdriven doft har jag aldrig skådat i en tolvårig whisky innan. Smaken är något mindre framträdande men doften. Härligt,nytt och spännande, allt i samma packet.

.. och slutligen helgens underbaraste..
Min härliga familj, hoppas att året blir lika innehållsrikt som det förra..

Tills nästa gång. Kan inte tänka mig en bättre start på det nya året?..

Ps. Kan tänkas komma några enskilda poster i framtiden. 2010 är året då allt kan hända... Ds

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar