"NyheterAlltså inga nyheter där inte.. precis som förut förutom datumet 24 mars.
Våra nyheter lanseras två gånger per år (24 mars och 1 oktober 2010) och finns i vårt sortiment under minst 12 månader."
Tillfälligt sortimentHär förstår jag intensionen, att varorna ska finnas tillgängliga under ett lite längre tag och inte försvinna samma dag de kommer in. Här kommer en för mig uppenbar motsägelse, om SB köper in ett visst antal flaskor och de tar slut är de då följdaktligen inte slut? Ett exempel: I vårsläppen (nu i Februari, kallat tillfälligt sortiment i vår) släpps 1800 flaskor av Bosquet des Papes Cuvée Tradition 2007 om vi Ch9 törstande svenskar (norrmän, finskar och tydligen också en och annan dansk) köper upp dessa flaskor finns det då fler? Troligtvis inte om inte leverantören får tag på några till. Sen kan SB kalla lanseringen vår, februari, tillfälligt eller något annat faktum kvarstår. Varan är slut, ännu en gång handlar det om tillgång och efterfrågan som i så mycket annat. Varför hymla.. Vänta det kommer mer..
Fyra gånger per år (1 februari, 3 maj, 1 september och 15 november) lanserar vi vårt tillfälliga sortiment. Det kommer att finnas i butik i upp till fyra månader och bestå av drycker som passar den aktuella säsongens mat och högtider.
Vad händer mer under året?Och nu kommer den stora frågan, vad är nytt? Som jag ser det ingenting, de "intressanta" (oftast lite dyrare) nyhetslanseringarna är fortfarande begränsade både vad gällande tillgång (35 butiker om man har tur, troligtvis 3 butiker i realiteten) och antal. Vi som bor på landsorten får följdaktligen snällt beställa en flaska, sa jag att det måste ske i en systembutik, och se på när saldot rasar i de län som har blivit begåvade med ett Systembolag med modulklassningen T5.
Vi lanserar påskdrycker (15 mars) och glögg (1 november). Små partier lanseras varje månad (undantaget januari och juli) i 35 butiker. Vilka dessa butiker är kan du se på systembolaget.se. Vinkällarbutikerna i Stockholm, Göteborg och Malmö fylls löpande på med nya drycker/varor, oftast två gånger i månaden. (Citaten är hämtade från Systembolagets varunytt våren 2010.)
Trots allt gnäll rättar jag mig ännu en gång i ledet, står där med mössan i hand när de öppnar och hoppas att jag denna gång stöter på personal som är tillmötesgående (inte alltid men oftast) och som dessutom har någorlunda datorvana så att jag åtminstone kan få en möjlighet att vara med på huggsexan.
Tills nästa gång. Jag ä int bitter...
Ps. Kommentera gärna Ds
Jättebra inlägg och intressanta reflexioner. Tur att det öppnar sig allt fler alternativa möjligheter
SvaraRaderaTack! SB verkar ha lyssnat stenhårt på Ines Uusmanns kommentar från 1996 samtidigt som de ibland verkar helt främmande för personlig service. Jag tror dock varken att Internet är en fluga eller att det går att blunda för alla möjligheter som öppnar upp sig. Den som lever får se.
SvaraRadera