Sidor

tisdag 24 november 2009

Raimat Cabernet Sauvignon 2006. Sjuk sa Bull, sjuk är ordet sa Bill..


Här råder sjukdom. L och T är förkylda, den mildare kvinnliga varianten inte i närheten av den dödliga herr varianten. Ne skämt och sido det är synd om mina två tjejer. Som tur är har jag klarat mig hittils.

Så vad gör man i sjukdomens tecken. Hemma och slappa med en 15 månaders? Knappast, trots sjukdom ska det härjas som om det inte finns någon morgondag. Men vid sedvanliga tider 8,11,14.30, 17 och 19.30 slår hungern till och då gäller det att passa på. Maten vid 17-tiden blev tunt skivad karé snabbmarinerad i bland annat olja, vinäger, honung, rosmarin, vitlök och peppar ackompanjerad av en kall krämig sås och klyftpotatis. Medan köttet går färdigt i ugnen utbrister T: - skall du inte ha något vin till?? Jo det kanske skulle vara trevilgt, men vad? Allt jag har är källarsvalt vilket innebär ca 11 grader. Efter lite vånda följer Raimat Cabernet Sauvignon 2006 (nr 12762, 99 kr) med från källarens gömmor. 05:an drack jag tidigare i år med stor behållning och 06:an är inköpt med lagring i åtanke. Detta ger dock en chans att få en liten förhandstitt samtidigt som jag får följa vinet i dess resa från källarsvalt till rumstempererat.

Inledningsvis var vinet ganska snipigt och fick svårt att matcha maten, det är med nöd och näppe som den klarar den relativt lätta matchen. För kallt tänker jag medan glaset får stå framme för en påhällsning lite senare på kvällen. Det som möter upp då är en mustig doft med solvarma svartavinbär, björnbär och plommon där man kan skönja en och annan ekplanka. En kraftig doft som inte förmedlar nyanser utan som snarare känns burdus. Smaken känns ganska slank med lite ihåligare frukt än vad doften lovar ganska snart tar ek och framför allt tanniner över. Eftersmaken sitter kvar ett tag och domineras av russin med en nypa plommon. Min spontana tanke var att det var riktigt gott men efter bara ett kort tag känns vinet ganska ointressant och ointegrerat. Inte alls lika trevligt som jag minns förra årgången. Lagra? Jo kanske, det finns gott om uttorkande tanniner men frågan är om frukten räcker till. I vilket fall gav denna flaska inte mersmak så den andra kan känna sig tryggg nere i källaren men det blir inga fler inköp.

Tills nästa gång. Det finns inga säkra kort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar