Sidor

fredag 20 mars 2009

Couvent des Jacobins Bourgogne Blanc 2007, trött trött trött..

Oj vad trött. Slut på arbetsveckan, en vecka kantad av oroliga nätter. Vår lilla dotter har troligtvis börjat drömma på nätterna, vilket urartar i fullskalig panik, stackars liten. Stackars oss.

När jag kom hem från jobbet idag hade min fru förberett rotgrönsakerna som skulle in i ugnen. Till detta intogs en rökt hel makril samt en kall sås gjord på creme fraich, majonäs, citron, pepparotsost och dill. Jag tror inte att vinet, Couvent des Jacobins Bourgogne Blanc 2007 (nr 5798, 106 kr), kunde ha fått bättre sällskap. Vinet doftade fräsht, men en viss blommighet och en ton av krita. Smaken tog vid med en näst inpå oljig känsla med lite fräsch kritad blommig fläder som avslutades med lite grape som mynnade ut i en ganska lång trevlig eftersmak utan att bli allt för stram. Kombinationen kändes klockren men vinet föll mig inte riktigt i smaken. Det är något som fattas, det är inte lika insmickrande som ett halvsött Riesling, inte lika givet mustigt som en Ch-d-P, inte lika stram och elegant som en Pinot. Men sökandet efter ett gott vitt fortsätter. Nästa gång funderar jag på att testa ett mer smakrikt vitt, kanske rent av en vit Ch-d-P.

Tills nästa gång, vitt inte det nya röda...

Ps. Ska tilläggas att många av mina kommentarer delas av min fru, kanske inte alla och definitivt inte lika pretantiöst uttömmande men kontentan blir ofta den samma. Något som är ríktigt trevligt med tanke på att det är vi som delar både inköp och konsumtion. Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar