Sidor

fredag 13 mars 2009

Bosquet des Papes Cuvée Tradition 2006. Höghet i finform..

En otroligt fyllig sötfruktig doft möter efter 2 timmar i karaff. Detta är verkligen vad som behövs för en upplevelsetörstande småbarnspappa en fredagskväll. Tidigare var doften lite stramare med mer ek, men nu hmm. Jag kommer mig inte riktigt för att smutta på vinet med risk att bli besviken. Doften lovar helt enkelt såå mycket.

Smaken går inte heller av för hackor. Det är fylligt, rödfruktigt (jordgubb, plommon) med en silkig lite trögflytande känsla i munnen. Det finns en pepprighet och tanninerna kommer definitivt på slutet. Ett långt härligt slut ska tilläggas. Om jag ska säga något negativt om detta vin blir det att slutet kanske skulle kunna rundas av lite mer. Men i jämförelse med de två andra Ch-d-P vinerna som jag har druckit nyligen så är detta mycket mer lättilgängligt för stunden. Under kvällen ska vinet få sällskap av lite gräddig ost och ett förhoppningsvis långt och innehållsrikt samtal med min fru.

Oj oj vad där är härligt med viner som infriar förväntningarna. Vinet? Bosquet des Papes Cuvée Tradition 2006 (nr 96508, 234 kr). En kvar i källaren, kommer att bli svårt att hålla den där.

Tills nästa gång. Mumma i munnen är mumma för själen...

..samma kväll fast lite senare.
Kanske inte blir så svårt att behålla en i källaren i all fall? Ju längre kvällen fortflöt desto strävare upplevdes vinet. Blev att vi korkade igen halva och tog fram en halvsöt Riesling istället. Behöver nog mogna med sina gelikar några år till.

God natt..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar