Sidor

fredag 26 maj 2017

Ciacci Piccolomini Brunello di Montalcino 2012


Alltså systembolaget, grrr. I vilken annan affär skulle man tolerera att man får en annan vara än den man har beställt? Hade beställt en radda Brunello anno 2012. Kommer ,hämtar och se där, 2011. Tur att man kan returnera men roligt är det inte. Främst för att jag var laddad på att köra ett litet 2012 race solo innan en planerad större drabbning men också för att jag nu inte vet när jag vågar beställa igen för att få 2012 som det står på hemsidan. Årgångarna kanske inte är så viktigt för monopolet men för kunden, alltså mig, spelar det all roll. Har jag beställt 2012 vill jag ha 2012.

En liten rackare slank dock genom nätet. Ciacci Piccolomini Brunello di Montalcino 2012 på halva spelar med direkt från start. Uttrycksfull, aristokratiskt med svamp, läder och solvarm rödfrukt. Samma sak i munnen, smått generös, varm och inbjudande men med bra bett i syra och framförallt tanniner. Eftersmaken är låång, torr med frukt och avstämd träton. Resten åker ner i karaffen för en påhällsning om några timmar. Men vilken första träff, mums.

Doften har vuxit några storlekar till, vilken sniff. Varm, kryddig och djup. Ceder, choklad, välpolerad sadel, solmogen mörkröd frukt för att nämna några förnimmelser. Det är framförallt den varma men eleganta touchen som jag gillar i en bra Brunello. Och det finns det gott om. Smaken följer i samma spår, här märker man dock att det finns mer att ge. Munkänslan är trots sitt slankare uttryck riktigt fyllig, balans, flörtighet, syra och stadiga tanniner finns det gott om. Frukten skiner och lika så den finstämda kryddigheten. Ändå finns det något oförlöst och morrande som ligger och lurar i skuggorna med ett löfte om mer. Eftersmaken då? Lång är bara förnamnet. Det här är direkt, lustframkallande och rysligt gott. Ska du dricka något idag, i väntan på lite tjurigare varianter, är det här Brunellon för dig. Men spara gärna, kommer med all sannolikhet att växa några storlekar till.

Tills nästa gång. Aldrig har en halvflaska känts så liten...

Pst.
RP 93P
JS 94P
MP 93P

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar