Sidor

fredag 29 juni 2012

Ett vin blir till - av Per och Britt Karlsson

Alla verktyg är inte tillåtna
Jaha hur ska det här gå? Sedan vi fick vår första lilla, vi har nu tre, har mina bokinköp varit skrala, för att ta i överkant. Nej, bättring på den fronten, men var ska jag börja? Har försökt mig på en och annan skönis men satsningen att smita åt mig en lässtund har snarast lett till glömska än mersmak. Ok, finns några undantag men då sveps jag in i bokdimman så allt annat blivit lidande. Ne, ska vara tillräckligt intresseväckande för att skapa merläsning, kunna tas upp i små koncentrerade doser och samtidigt ge något matnyttigt. Lika bra att ta avstamp i något av intressena, vin, foto.

Denna gång blir det fokus vin, även om fotografen i mig också får sitt lystmäte. Ett vin blir till av Per och Britt Karlsson (köpt hos adlibris.se för 284 kr) har främst lästs på motionscykeln när barnen ändå är uppehållna av rörliga små på skärmen och vid nattning, inga ideala förutsättningar för vare sig optimal informationsinsamling eller en redig recention men som så ofta med småbarn gäller det att ta tillvara på tillfället.

Ska medge att jag först var lite skeptisk, skulle jag tröttna på val av klon, jordens läge, bladens inverkan, grön skörd, val av ståltråd, skalhattar och inblandning av fat? Det enkla svaret är nej. Nog för att det finns gott om fakta. Men allt samlas i en skön blandning av ren faktatext, kommentarer från odlare, massor med informativa förklarande bilder och allt skrivet genom författarnas egna insiktsfulla glasögon. Texten är skriven på ett initierat men ändå lättsamt sätt, inslagen med personligt tyckande från proffsen (odlarna) ger en saklig men ändå personlig infallsvinkel på hur enkelt (läs svårt) det kan vara att få till bästa möjliga druvjucie utifrån specifika förutsättningar och personliga preferenser.

Det här är boken som ger mig en klapp på axeln i lätt samförstånd samtidigt som den ger svar på frågor jag inte visste att jag hade. En bok att streckläsa och/eller ta upp i rena faktasammanhang. Fast det är klart, det skadar inte om du är lite av en vinnörd, ok ganska mycket av en vinnörd. För hur informativ och enkel den än må vara så kan man nog tröttna på hur mycket som krävs för att framställa något så "enkelt" som vin. Det enda som fattas är att själv få smaka av druvmognad, känna mistralens pust och insupa källarsvala aromer. Den här boken tar dig så nära du kan utan att verkligen vara på plats i vintillverkningens epicentrum.

Vin + bok = vinbok
Tills nästa gång. Sugen att åka och träffa vinmakarproffs, ne inte ett dugg (OBS!, grov ironi)...

4 kommentarer:

  1. Ett par lite roligare tips kring vin, om du vill slippa det faktaspäckade är följande titlar:

    The Billionaire's Vinegar, Benjamin Wallace
    Wine and War, Donald Kladstrup

    Vinfusk eller vinhistoria, bara att välja.

    //P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ska absolut kolla upp. Faast jag kanske är lite tokig, gillar det faktaspäckade :)

      Radera
  2. Om du lovar att inte skvallra så erkänner jag......gillar också fakta :-)

    SvaraRadera