Sidor

söndag 4 juli 2010

Summer Solstice Summer Wheat & 3 Weingärten Riesling 2008. Så var värmen här..

Ahh sommar! lika förgänglig, som härlig, som nyckfullt retsam, som tryckande het, den svenska sommaren i ett nötskal. Nu känns den nyinköpta AC:n berättigad även om jag inte kan låta bli att känna mig lite feg samtidigt, lakanen ska vara blöta och ihopskrynklade i en hög denna årstid. 

Nog om detta och fram med törstsläckare, all ära i en kall Riesling (har ännu ej insett eller upptäckt charmen med rosé) men även den mest inbitna vinofil måste anse sig övermäktig maltens inverkan på törst och humör. Det var Alsike Mat och Vin som fick upp mina ögon för kvällens smakprov. En sommaröl utan beska men med personlighet som räcker hela kvällen.

Vid första anblicken doftar Summer Solstice Summer Wheat (nr 11419, 19.80 kr) snus, möjligen general, där får mer ruttinerade snusbusar rycka in för en mer precis doftbild. Vidare är det som Alsike påpekar väldigt icke veteölaktigt, fruktigt javist men utan den karakteristiska sötman som är så påtaglig i veteöl. Annars ganska anonym.

Inledningsvis är smaken är som en ljus lager, utan beska och ganska intetsägande. Det är efter ett tag som tjusningen med "midsommar ölen" uppenbarar sig. Både jag och fadern tycker att det blir bättre och bättre, inte på ett avdomnande sätt utan smakerna blir mer framträdande utan att bli för krävande. Helt enkelt en enkel men mersmakande tröstsläckare till varma sköna sommardagar.

Jag ser att det finns ett försvarligt antal kvar i vårt avlånga land. Så passa på och njut av en lätt men ändå personliga veteölslager.

Avslutningsvis kan jag slå ett slag för ytterliggare en prissänkt vara, 3 Weingärten Riesling 2008 (nr 95780, nu 62 kr tidigare 78). Lätt svalkande doft med typiska fruktiga riesling drag. Som så många andra Österrikiska rieslingar finns det en ganska markerad krydda i smaken men inte alls så framträdande som jag misstänkte. Eftersmaken sitter i förvånansvärt länge med gula äpplen och lite citrus. Alltså precis som det ska vara. För att sammanfatta lånar jag ett uttryck från Jörgen Andersson på Billigt Vin, "Ett halvintressant vin till helbra pris kan vara en sjysst kombination ibland"..

Tills nästa gång. Se till att fylla på med vätska i sommarvärmen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar