Sidor

torsdag 16 mars 2017

Barbeito Madeira Delvino Reserva och Rainwater Reserva




Jag och Madeira har något av ett hatkärleksförhållande. Jag älskar Madeira men hatar att jag har så lite i källaren. Ganska enkelt att göra något åt tänker ni men av någon outgrundlig anledning kommer Madeira alltid sist ner på inköpslistan. Dags att göra bot och bättring. Lika bra att klicka hem några flaskor och huxflux har beståndet ökat med 500%. Eftersom det fanns en ensam flaska innan så är det inga stora mängder vi snackar om men det är en start.

Medan jag grunnar på vilken av de äldre flaskorna jag ska våga ta först sippar jag på Barbeitos Delvino och Rainwater Reserva. Två pigga och spänstiga ynglingar som verkligen inte går av för hackor. Båda är lätt nötiga, balanserade med en pigg men ändå inte allt för aggressiv syra. Ska jag vara riktigt ärlig så älskar jag lite aggressiv syra i Madeira, det får gärna krusa sig lite på tungan. Men här gör den jobbet, med bravur ska tilläggas, genom att balansera upp de sötare knäckigare tonerna. Om vi ska gå in på detaljer gillar jag den något torrare Delvinon bättre. Den är helt enkelt lite bångstyrigare och uttrycksfullare än den något fylligare och sötare Rainwater. Men i sammanhanget är det bara petitesser, båda är eleganta, följsamma och humana utan att bli tråkiga, sockerbrända eller slätstrukna. Två klockrena representanter för ett vin som aldrig ska gå ur tiden.

Tills nästa gång.

Pst. Vill ni veta mer om Madeira, vilket ni såklart vill, kan ni göra som jag och lusläsa Madeiravirtuosen Niklas Jörgensens utmärka blogg på ämnet. Det är svårt att inte bli Mad about Madeira.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar