Sidor

söndag 14 december 2014

Ekologisk julöl..


Av en händelse tittade jag in på aktuella lanseringar, omedvetet hade jag klickat mig vidare till juldrycker öl och rent medvetet började ögat leta sig mot den gröna punkten i sidan. Ja där var en, och en till, jaha ja en till alltså. Äsch lika bra att klicka hem alla julölsvarianter gjorda på ekologiskt odlade grödor och göra en liten provning. Av de 104 alternativ som först uppenbarade sig slank 6 genom det gröna nålsögat. Nu återstår bara å se vad de smakar. Till saken hör att jag på sistone slutat köpa julöl. Har någonstans längs vägen konstaterat att jag hellre dricker bra annan öl eller, hör och häpna, vin. Fast det är klart, julöl har en given plats på de flesta julbord och då kan det vara på sin plats att kunna rekommendera ett eller flera ekologiska alternativ.

Jahaja, det här var ju ingen vidare värst munter historia. I kategorin drickbar julöl till både julstök och skarpt på julafton finns det egentligen bara en aspirant och det är Kalla Tiders Ängöl (nr 300701, 31:90). Traditionellt brödig med julkryddor utan kladd, homogen och bra smak, riktigt trevlig faktiskt. Designbrew JulEko (nr 11394, 23:10 kr) var också god, lite som en veteölshybrid med lite beska. Den här kan jag tänka mig att köpa fler av men att kalla den julöl, nja. Eftersom jag köpt några flaskor av varje kan jag lugnt spara S:t Eriks Julale (nr 11369, 19:80) till nästa år. Riktigt bra doft men spretig, lite tunn och markerad beska, nä, hoppas på bättre utdelning nästa jul. På delad sistaplats, gör om gör rätt, kommer Rådanäs Ekologiska Vinterbajer (nr 30066, 29:50), Sigtuna Winter IPA Organic (nr 11319, 19:90) och Slottskällans Winter Eko (nr 11330, 19:80).

Tills nästa gång. Idag är det julmarknad...


5 kommentarer:

  1. Hehe, verkar som att basen i pyramiden var rätt bred! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja uscha, påminn mig om att inte göra om detta nästa år. Får satsa på annan julsmakande dryck då. Kanske vi skulle kora åreta glögg eller NOT ;)

      Radera
  2. Hahaha! Årets glögg, now we're talking! ;-)

    SvaraRadera
  3. Btw och helt OT: min externa blixt håller på att tackla av! Vet inte om det är ett tecken eller inte! Känns som jag famlar i mörkret... ;-)

    SvaraRadera