Sidor

onsdag 7 september 2011

Cerbaia Brunello di Montalcino 2004. Hej igen..

Tur att jag hann klippa innan regninfernot drabbade oss.
Jaha, jag försöker igen. Vet inte hur många gånger jag påbörjat detta inlägg men av någon konstig anledning så får har jag inte fått till det. Nu sover minsta och största är på allmänlek. Shot.

Som jag har våndats och vridit mig i vad jag endast kan kalla den sämsta nätbeställningen, ever. Behöver inte ralajera om detaljer utan bara lugnt konstatera att när det kommer till fottoprodukter får kungen ta över hädanefter. Nu ska packeten förhoppningsvis dimpa in snart, och lilla julafton infinna sig. Tills dess väntar jag tålmodigt och kliver ännu en gång in i pappaledighetens trygga vagga. Var det någon som sa att posten kom?

Grönt är skönt och med lite vin till blir det superskönt
Bäst att fokusera på lite vin. Det dricks alldeles för lite ..., jo listan kan göras lång men denna gång är det Brunello di Montalcino som ska avbockas. Närmare bestämt Carbaias Brunello di Montalcino 2004. Näsan har äntligen hittat hem igen både prestationsmässigt och innehållsvis. Det är en härlig rödbärig doft med småmultnande inslag. Såväl lite julkrydda som undervegatiation och över allt ligger ett moln av Italienskt målardamm. Vinet är i en skön balans mellan primärfruktens friska tag och sekundära mognands toner. Doften är inte stor eller burdus utan balanserad och intagande.


Smaken skäms inte för sig heller, sirlig röd frukt med en mörkare ryggrad, härlig syra och en slank drickbarhet som bara skriker efter nästa klunk. Avslutet är har en begynnande mognad med småkomplexa toner av läder, lite mocca, te och sandiga tanniner som marker sin närvaro tydligt i tandkött och tunga och som lämnar en läskande lång torr eftersmak med röda vinbär, bittermandel och persikokärna.


Mumma för själ och gom, igen konstaterar jag att dessa sitter väldigt nära varandra. Vinet håller ihop lika bra dag som ett, och det enda felet är att innehållet förvinner i ett rasande tempo. En härlig start och comback på vad som förhoppningsvis är några sjukdomsfria veckor. (90-91p)

En är bra fast fler är bättre
Carlo Merolli levererar direkt till dörren, hur många du vill ha är upp till dig men jag sörjer inte att jag har några till som trängs i källaren.

Tills nästa gång. Nu har äntligen paketet/en anlänt...

4 kommentarer:

  1. Undervegetation säger du. Kanske inte så konstigt när du krälar runt på gräsmattan och sörplar vin ;-)

    Hursom, grymma bilder. Som vanligt.

    MVH

    Niklas

    SvaraRadera
  2. Haha, vad gör man inte för att "känna" vinet ;)..

    Tackar, tackar.

    Mvh David

    SvaraRadera
  3. Bruenello di Montalcino - ytterligare ett stycke terra incognito på vinkartan! :-) Mental note to self: testa. Supertrevliga bilder som vanligt!

    Ha det gott!

    /Ulf

    SvaraRadera
  4. Tack Ulf, jo nog finns det mycket gött att testa allt. Har ju tur nu att 2006 verkar generera goda BdM-doningar. Bara att ge sig på korkskruven ;)..

    SvaraRadera