Sidor

torsdag 11 juni 2009

Château la Tour de By 2004. Vadå, bordå?..

Jag vet inte om det framgår vilken nybörjare jag verkligen är på vin. Troligtvis allt för väl men det är lite av tanken och tjusningen. För att understryka detta ännu en gång provar jag mitt första röda Bordeau. Château la Tour de By 2004 (nr 3083, 73 kr 375 ml) ligger i SB:s ordinare sortiment, ett sortiment som annars präglas av bristen på Bordeau i en "svenssonprisklass". Så det är med stor nyfikenhet som jag tar min första sniff. Doften är kraftigt fruktig, utan att bli syltig inställsam, eken känns väl integrerad och helheten är fylligt nyanserad med lite kryddighet. Min spontana tanke blir att detta är ett vitalt vin trots några år på halvflaska, trevligt. Det är i smaken jag märker den största skillnaden mot något annat vin jag smakat. Det är rödfruktigt, svarta vinbär ganska slankt fast med en tydlig kropp och sedan blod, rött kött och lite bark. Har aldrig tidigare känt så tydliga drag av de sistnämnda smakerna, fast man kan tro att det är knasigt så är det gott, riktigt gott. Tanninerna finns där utan att bli för påtagliga och eftersmaken är lång med en viss grön själkig smak.

Till den närproducerade hängmörade köttbiten med bea var det kanon. Snacka om en helhetsupplevelse.

Tills nästa gång. Måste bara smaka riktigt mogen Bordå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar