Sidor

måndag 13 oktober 2014

La Ferme des 7 Lunes Syrah 2013..


Göm och glöm, ok La Ferme des 7 Lunes Syrah 2013 är ett riktigt klunkvin, det var insidertipset om Delobres viner från vinlådans Pontus. Som prenumerant får man ibland förtur till små allokeringar som skickas samtidigt som vinlådans ordinarie. Nu har jag, förutom höstlådan, klickat hem en trio från Jean Delobres. Biodynamiker som har sitt säte i Saint-Joseph. Hans syrah är en nedklassad St-Joseph och de som jag glömmer är två olika uttryck av St-Joseph. Tydligen är det lite småsvårt att få tag på hans viner, ja honom också för den delen.

Men vad är det för livfull dryck i glaset, ser snarast ut som grumlig fruktjuice. Doftar viol, tranbär, mosade röda bär och lite oxiderad järn. Lite som att lukta på en gammal bärplockare brister frun ut, som inte är lika förtjust i doften som jag. I munnen är en syrlig och bärig historia, bra udda om jag ska vara helt ärlig, lite som tranbärsjuice på steroider med en lätt spritz. Lätt kylt slinker det ner i stora lättjefulla klunkar, en fröjdefull dryck som kanske inte passar alla men får mig att spritta till lite extra.

Till lågtempad nötrulle, tunt skivad med blandade ugnsgrillade rotgrönsaker och en klick rönnbärsgelé sitter den som den berömda. Att den sedan klockar in på 11,5 procent gör att man med lätthet kan dricka ett glas till maten utan att bli vare sig särskilt trött eller uppkäftig.

Tills nästa gång. Det är inte så tokigt med höst ändå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar